Budsjett julehandel

Gjett hvem som får de billigste julegavene?

Hint: Det er ikke mor.

MINST TIL FAR: Ifølge undersøkelsen er det kjærester, samboere og ektefeller som får den aller dyreste gaven. 41 prosent svarer dette. Far kommer dårligst ut av det. Kun en prosent sier det er far som får den dyreste gaven. FOTO: Linn M. Rognø.
MINST TIL FAR: Ifølge undersøkelsen er det kjærester, samboere og ektefeller som får den aller dyreste gaven. 41 prosent svarer dette. Far kommer dårligst ut av det. Kun en prosent sier det er far som får den dyreste gaven. FOTO: Linn M. Rognø.
Sist oppdatert
5 PROSENT: - I år kommer vi til å bruke omtrent 10 350 kroner per person på julehandel, en økning på 5 prosent fra i fjor, sier Bror William Stende, bransjedirektør Mote og Fritid ved Hovedorganisasjonen Virke. FOTO: Virke.
5 PROSENT: - I år kommer vi til å bruke omtrent 10 350 kroner per person på julehandel, en økning på 5 prosent fra i fjor, sier Bror William Stende, bransjedirektør Mote og Fritid ved Hovedorganisasjonen Virke. FOTO: Virke.

- Før i tiden sparte man opp penger til julehandelen for å gi de nyttige gavene som man hadde behov for, foreldre sparte til skiutstyr til ungene for eksempel. I dag kjøper vi det vi behøver selv når vi trenger det. Derfor har våre handelsvaner endret seg totalt, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef ved Oslo Handelsstand Forening (OHF) til Kvinneguiden.

Og deres landsomfattende undersøkelse utført av YouGov viser tydelig både hvem vi prioriterer, og hvem vi ikke prioriterer når vi handler gaver. Ifølge undersøkelsen er det kjærester, samboere og ektefeller som får den aller dyreste gaven. 41 prosent svarer dette. Far kommer dårligst ut av det. Kun en prosent sier det er far som får den dyreste gaven.

Budsjett på julehandel

Robert Ingvaldsen, siviløkonom og høyskolelektor ved BI Bergen, opplyser at merhandelen i desember nå er rundt 35 prosent, sammenlignet med 80-tallet da det lå på hele 55 prosent;

- Tall fra Kvarud Analyse viser at julehandelen i desember var mer toppet tidligere. Salget er nå mer spredd over resten av månedene, og den utviklingen tror jeg vil fortsette, sier Ingvaldsen til Kvinneguiden.

Siviløkonomen tror at pengene sitter litt løsere i julen enn ellers, og til de de nærmeste som partner og egne barn gir vi mest.

- Pris og kvalitet er to begreper som er knyttet sammen, og det er lett å tenke seg at dyre gaver blir lettere verdsatt enn billigere gaver, men heldigvis er det ikke alltid slik, sier Ingvaldsen.

Personlige gaver

Han mener at det sier noe om oss som gir.

- Når det gjelder julegaver til andre så har vi nok med oss i bakhodet hvilke prisnivå vi skal holde oss til, kanskje vi husker hva vi fikk i fjor, og da sier julegaveteorien at man må gi tilbake noe av samme verdi? Mange som skal kjøpe julegaver til andre er på en måte drevet litt av plikt, sier Ingvaldsen videre.

Lektoren tror at hva som er dyrt eller billig er relativt i forhold til hvor god råd man selv har.

- Tradisjonelt ønsker vi nok ikke å opplyse til den vi gir gaven til at den var kjøpt på salg, det er på en måte å nedgradere verdien på varen. Men for seg selv er det å handle på salg økonomisk smart, og det er noe ønsker å være, presiserer Ingvaldsen.

Fredriksen sier at folk gjerne vektlegger det personlige. Vi ønsker å gi bort noe som er eksklusivt - ikke nødvendigvis prismessig.

- Man gir gjerne bort en opplevelse i form av avlastning, fritid - ikke bare reiser. Man lager gjerne noe selv. Man ser også en oppblomstring av dette når det gjelder lokal mat og råvarer for eksempel fra en gård med begrenset opplag.

Befolkningsøkning og prisøkninger gjør at vi fortsatt bruker mer penger i jula.

- I år kommer vi til å bruke omtrent 10 350 kroner per person på julehandel. Det er en økning på 5 prosent fra i fjor, sier Bror William Stende, bransjedirektør Mote og Fritid ved Hovedorganisasjonen Virke, til Kvinneguiden.

Av dette er går 42,5 prosent til mat og drikke. Dermed bruker vi 5.950 kroner på julegaver og annet forbruk i desember. 

Handler mer gjennom hele året

- Nordmenn har god råd og vi handler mer gjennom hele året. Derfor blir desember en mindre viktig handlemåned. Men jula er en tradisjonsrik tid, så vi investerer fremdeles mye i kos og hygge, sier Stende videre.

For mange butikker betyr julehandelen fremdeles mye. De som er mest avhengig av julehandelen er for eksempel leketøysbutikker, gullsmeder og bokhandlere, opplyser bransjedirektøren.

- Vi har sett en utflating av mersalget i desember, fordi vi handler mer gjennom hele året. Men så lenge vi har relativ vekst i økonomien, vil vi nok fortsatt handle inn mer til jul, også i årene fremover. Julehandelen betyr fremdeles mye for varehandelens omsetning og det er en tradisjonsrik tid som nordmenn prioriterer å feire.

Oslo Handelsstand Forenings landsomfattende undersøkelse utført av YouGov: Årets julegavehandel:

  • Årets julegavevinner er smarttelefon, viser undersøkelsen. Når folket fritt får svare på hva de tror blir den mest populære julegaven, svarer et stort flertall smarttelefon. Blant smarttelefonene er det definitivt iPhone 6 som troner øverst på listen. 11 prosent svarer dette.
  • Rett bak smarttelefoner følger nettbrett og penger. Men også bøker, gavekort og smykker ser ut til å være sikre vinnere under juletreet.
  • Det er også en økning når det gjelder å ønske seg andre typer gaver, som gavekort og konsertbilletter.
  • Selv om årets julegavevinner er en dyr gave, planlegger hver og en av oss å bruke ti prosent mindre på julegaver i år enn i fjor. Tilsammen beregner vi å i snitt bruke 5357 kroner hver.
  • Ifølge undersøkelsen er det kjærester, samboere og ektefeller som får den aller dyreste gaven. 41 prosent svarer dette. Far kommer dårligst ut av det. Kun en prosent sier det er far som får den dyreste gaven.
  • 66 prosent av de spurte oppgir at de handler julegaver på nett. Dette er en liten økning fra i fjor, da 64 prosent mente de ville julegavehandle på nett.
  • Undersøkelsen viser også at for 46 prosent av oss kommer fortsatt julaften like brått på hvert år. Disse svarer at de ikke handler julegaver før de siste fire ukene før jul. Åtte prosent venter helt til den siste uken før de får julegavene i hus.
PERSONLIG GAVE: - Vi  vektlegger at det vi gir er mer personlig og unikt. Man ønsker kanskje å gi bort noe som er eksklusivt - ikke nødvendigvis prismessig, men som man finner i begrensede opplag eller som er så unikt at ikke alle andre har det, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef ved Oslo Handelsstand Forening. FOTO: OHF.
PERSONLIG GAVE: - Vi vektlegger at det vi gir er mer personlig og unikt. Man ønsker kanskje å gi bort noe som er eksklusivt - ikke nødvendigvis prismessig, men som man finner i begrensede opplag eller som er så unikt at ikke alle andre har det, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef ved Oslo Handelsstand Forening. FOTO: OHF.
HANDLER IKKE ALLTID OM PRIS: - Pris og kvalitet er to begreper som er knyttet sammen, og det er lett å tenke seg at dyre gaver blir lettere verdsatt enn billigere gaver, men heldigvis er det ikke alltid slik, sier  siviløkonom og høyskolelektor ved BI Bergen. FOTO: Truls Løtvedt.
HANDLER IKKE ALLTID OM PRIS: - Pris og kvalitet er to begreper som er knyttet sammen, og det er lett å tenke seg at dyre gaver blir lettere verdsatt enn billigere gaver, men heldigvis er det ikke alltid slik, sier siviløkonom og høyskolelektor ved BI Bergen. FOTO: Truls Løtvedt.

Denne saken ble første gang publisert 30/11 2014, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også