Ny dansk design

Med sin idérikdom har denne generasjonen sprengt rammene for hvordan et møbel kan se ut, og de har gjort det med helt fantastisk oppfinnsomhet

Publisert Oppdatert
Det er annerledes, originalt og skjørt, og man kan på mange måter kalle det møbler med humor, sier Palle Schmidt, forfatter av boken "Den nye generasjonen - Dansk møbeldesign 1990-2005".

Fra forkjølelse til stol

Han har fulgt de enkelte designerne siden deres spede begynnelse. Et eksempel er Louise Campbell (35). Under en heftig forkjølelse la hun fra seg en brukt serviett, kikket på den, og tenkte at den lignet noe man kunne sitte i. Det ga inspirasjonen til stolen "Prosit".

- Utgangspunktet til designerne har variert. Noen har en rent håndverksmessig bakgrunn, de er utdannet møbelsnekkere, mens andre startet direkte på designskolen og ble utdannet der. De arbeider også svært forskjellig. Der hvor noen lager en tegning og en liten prototyp som de endrer på underveis, sitter andre med hodet fullt av skjøre ideer og visualiserer tingene på datamaskinen, forteller Palle Schmidt.

Stueren plast

Akkurat som datamaskinen har gitt nye muligheter, har nye teknikker økt møbeldesignernes spillerom i forhold til tidligere. Dessuten er nye materialer og en annerledes bruk av gamle materialer karakteristisk for den nye generasjonen.

- Hvor det tidligere var tre, tre og atter tre, blander denne generasjonen tresorter, de mikser tre med stål, og stål med pleksiglass. De har gjort plasten stueren, og de har laget møbler av betong, som tidligere hadde samme dårlige ry som plast. Nå er det blitt sofisitikert, sier Palle Schmidt, som mener at det som særlig kjennetegner den nye generasjonen er deres stå-på-vilje, stolthet og kompromissløshet.

- Lys framtid

- Hvis den ene produsenten takker nei, så prøver de den neste, og hvis heller ikke det går, så venter de ett år og så videre. De har den faste overbevisning om at det de lager, tilfører dansk møbeldesign noe nytt. Samtidig har de også stor respekt for tradisjonen og det dansk design står for. Og de sier også at de nok har deres eget formspråk og sine egne materialer, men at standarden skal være fullt på høyde med forgjengerne.

- Fordi den nye generasjonen hele tiden sikter mot det unike, bærer enkelte av deres møbler mer preg av at de er kunst, enn at de egentlig er funksjonelle. Det gjør dem vanskelige å selge, mener Palle Schmidt, som også tror at produsenter, forhandlere og kunder er blitt modigere når det gjelder møbeldesign. Han spår derfor den nye generasjonen en lys framtid.

I samarbeid med Min Bolig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning