Unngå å bli lurt på nett

Les historien til Anne Lise Arnesen og få tipsene fra forbrukerrådet her.

Sist oppdatert
Den 11. august i fjor bestilte student Anne Lise Arnesen (20) varer for 2000 kroner fra nettbutikken Motedronningen.com. Men, pakken fikk hun aldri.

- Jeg var inne på siden deres og fant mye fint. Jeg bestilte en topp, en genser og en veske. Jeg betalte gjennom Paypal, og den 27. august stod det fortsatt på kontoen min hos Motedronningen at varene ikke var sendt. Derfor sendte jeg dem en e-post der jeg purret på varene og spurte om hvor lang tid det skulle ta før de kom, forteller Arnesen.

Sendte varsel

Studenten fikk aldri svar på e-posten, og prøvde på nytt. Heller ikke denne gangen hørte hun noe tilbake. Hun fant en annen e-post på Paypals sider, men ingen svar.

Les også: Slik handler du på nett

Les også: Shoppe brudekjolen på nett

Les også: Nettbutikk-guiden



- Jeg prøvde å finne et telefonnummer på nettsiden deres, men det var kun en e-post på kontaktsiden. Etter research på nett og fant jeg ut at det var flere kunder som sliter med det samme problemet hos Motedronningen.com. Til slutt sendte jeg enda en e-post der jeg viste at jeg var irritert og at jeg krevde pengene tilbake hvis de ikke svarte innen den uken, sier hun.

I e-posten fortalte Arnesen om hvor misfornøyd hun var med den lange leveringstiden de hadde. Hun gjorde det også klart at hun aldri fikk svar de tidligere gangene hun hadde kontaktet dem, og at hun lurte på om de var en seriøs nettbutikk. Denne gangen våknet Motedronningen og hun fikk svar om at varene skulle bli sendt innen 1-2 uker.

Hun ventet i tre uker før hun sendte en ny e-post og krevde pengene tilbake. En uke senere fikk hun svar - pengene ville bli overført dagen etter. Dette skjedde ikke, og studenten sendte nettbutikken en dispute, et slags varsel fra Paypal. Dette gjør at pengene blir låst. Hun fikk til svar at nettbutikken kunne returnere pengene, men at dette måtte skje gjennom bank. Arnesen låste opp disputen og ga dem kontonummeret sitt. Hun hørte ikke noe og måtte igjen purre på dem.

71 dagers ventetid

- Jeg fikk det samme svaret nok en gang om at pengene ville bli overført dagen etter. Fire dager gikk, og ingen penger var på konto, jeg sendte ny e-post. Denne gangen gjorde jeg det klart at jeg synes de var skikkelig useriøse og at jeg ikke kom til å gi meg før pengene var tilbakebetalt.

Tre sekunder etter hun sendte, mottok hun svar der de fortalte at pengene ville være på konto over helgen. Tirsdagen sjekker hun kontoen, men ingen penger returnert. En siste, illsint e-post med advarsel om anmeldelse ble sendt til nettbutikken, og det skulle ta hele 71 dager å få pengene tilbake.

- Motedronningen.com burde overført pengene med en gang, jeg bestilte i august, og det er nesten tre måneder siden. Butikken burde lagt seg flat og unnskylde situasjonen, sier Arnesen.

Pass på dette

Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet forteller at de ha mottatt klager på Motedronningen.com tidligere, og at dette er kjent for dem.

- Forbrukerrådet har fått en god del henvendelser på denne nettbutikken. Til sammen har 58 forbrukere henvendt seg til oss for råd og veiledning siden november 2010, sier han.

Han forteller også at mange av klagene er lignende til Anne Lise Arnesens og tipser:
  • Ikke betale på forskudd.
  • Forbrukerrådet anbefaler at man bruker postoppkrav, eller betalingsmidler som Paypal som har klageadgang når man bruker nettet.
  • Når man kjøper på nett har man rett til å angre på varer og tjenester innen 14 dager, med visse unntak som flyreiser, hotellrom og billetter.

Motedronningen beklager


Eier av Motedronningen.com Jannicke Thomassen forteller at slike situasjoner ikke skal skje.

- Når det gjelder Anne Lise Arnesen kan vi ikke gjøre annet enn å beklage. Vi kunne nok ha returnert pengene til denne kunden tidligere enn vi gjorde, sier Thomassen.

Hun sier at en del kunder ikke er fornøyd med Motedronningens leveringstid.

- Den nåværende leveringstiden er på 9 -40 dager og selv om vi opplyser om det flere steder på nettsiden ser ikke kundene dette. At vi har fått inn klager er ikke så rart når man har såpass mange bestillinger som vi har hatt. Da blir det dessverre en del klager.

Motedronningen.com vil gjerne tilby Anne Lise Arnesen en vaglfri vare fra nettbutikken som kompensasjon. AnneLise220

Denne saken ble første gang publisert 12/04 2011, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også