Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong

500 kommer til å kjøpe denne bilen i år. Er du heldig er du en av dem. Alt For Damene har testet bil!

Publisert Oppdatert
INTERIØR: Beige skinnseter og dashboard i nøttetre - avdempet og stilrent.

INTERIØR: Beige skinnseter og dashboard i nøttetre - avdempet og stilrent. Foto: FOTO: Ihne Pedersen

- Hva skal det være i dag, frue?

Bredrygget og solid står den i solskinnet og venter tålmodig på nye oppgaver. Audi A6 allroad quattro utstråler en slags autoritet. Ikke av den sorten du skjelver i knærne av, men en naturlig trygghet du bare kan få av god selvfølelse.

Ikke så rart, for denne Audien har ikke noe å skamme seg over.

For alle typer veier

Audi A6 allroad quattro er en raffinert krysning mellom en SUV og en stor stasjonsvogn, med det beste fra begge verdener: trekkraft på fire hjul, romslig plass og i tillegg mer enn nok motorkraft.

Den utvendige designen behøver den heller ikke å skamme seg over - rene, elegante linjer og en fornem front. Den kraftige krompyntede grillen sender tankene over i nostalgiske baner.

Men Audi A6 allroad er ikke bare bred og lang, den er også høyere enn en vanlig A6.

For som navnet allroad tilsier, er dette er bil for alle typer veier. Bilen tar seg støtt frem som en fjellgeit, og du velger selv innstilling for ønsket kjørestil. Dermed vil karosseriet heves og senkes med inntil 6 centimeter, fra laveste bakkeklaring på 15,3 cm til høyeste på 21,3 cm, avhengig av kjøreinnstillingen og farten du velger.

Til sammenligning har SUV-en Audi Q5 bakkeklaring på 20 cm (uten last).

Som de ønsker, frue

Nye Audi A6 allroad quattro 3.0 TDI 245 hk S tronic

Totalkarakter: 5+

Design/eksteriør: 6 Stor, lang og høy. Elegante og sportslige linjer, her oser det av kvalitet og luksus. Smashing grill og tøffe hjulbuer.

Interiør: 6 Smakfullt, avdempet og gjennomsyret av kvalitetsmaterialer og -løsninger. Luksuriøse sportsseter i skinn med perfekt støtte. Romslig plass for alle, både foran og bak. Superbehagelig multifunksjonsratt. Oversiktlig og funksjonell instrumentering. Pluss for enkel meny for navigasjon og underholdning.

Bagasjeplass: 6 Fyll opp! Rommer 565 liter, 1680 ved nedfelling av baksetene. Flott med lav innlastingshøyde, metallist og bagasjenett/-holdere.

Motor: 5 Kraftig og villig på en delikat måte. Tilpasser seg etter den kjøreinnstillingen du velger.

Bykjøring: 4 Smidig, lett å manøvrere, spesielt i Comfort-kjørestil. Til tross for ryggesensor og kamera er den ganske svær å lukeparkere. Kan også fås med parkeringsassistent hvor bilen lukeparkerer selv.

Kjøreglede: 6 Ingen grunn til å tørke av seg fliret! Omgitt av komfort og feinschmeckerier er det bare å nyte de herlige kjøreegenskapene, motorkraften og veigrepet. Skreddersy selv kjørestilen med innstillingene. Kan trekke inntil 2500 kilo. Rånekjøring utgår.

WOW-faktor: 5 Den naturlige autoriteten smitter, du føler deg helt dronning. Ingen Porsche-spasmer hos forbipasserende, men noen anerkjennende nikk. Tilbud om å byttelåne bil oppstår.

Miljø/økonomi: 4 Høy inngangspris drar munnvikene langt ned - rimeligste modell fra 713 400 kroner. Trøsten kan være bruktkjøp om noen år. ECO start/stopp-knapp, lavt CO2-utslipp og lavt drivstoff-forbruk i forhold til vekten.

Forført av linjene og den vakre dypbrune metallic-lakken er det bare å klyve inn i vidunderet. Kvalitetsfølelsen sier hallo allerede når døren åpnes - kompakt og bestemt.

Jeg skrider til verket i sommerkjole og sandaler. I en høy SUV hadde ikke dette tatt seg særlig bra ut, men her er det som å dumpe ned i en lekker salong - jeg lander i superkomfortable sportsseter i skinn, med regulering i alle retninger - og setelengden kan justeres for Langbein og hans følge.

Romslig er bare fornavnet, bilen er bred, og du får nyte hele landskapet uten skjemmende dørstolper som forstyrrer sikten.

Vår testbil er utstyrt med beige skinninteriør og dashbord i nøttetre - avdempet og stilrent. Er du så heldig at du sitter der med bestillingslisten for en Audi A6 allroad quattro, kan du velge mellom en mengde forskjellige finisher også på interiøret. Med svarte seter og dashbord i aluminium får du en mer sporty stil. For Audi har peilet seg inn på den innovative kunden som vil tilpasse bilen etter sin egen smak og stil.

Ifølge informasjonssjef for Audi hos Harald A. Møller, Marius Tegneby, vet Audi A6 allroadkunden godt hva hun vil ha: Hun ønsker ikke en SUV, men en stor familiebil med firehjulstrekk, hun er godt kjent med Audi og vil oppjustere etter smak og behov.

Når du har valgt farge på lakken, shoppet deg gjennom ekstrautstyrslisten og valgt setetype, trekk, motorstørrelse og felger, fortsetter Audi å by på individualisme. Denne bilen kjører akkurat som du vil - menyen er oversiktlig, og den store LCD-skjermen viser hvilken kjørestil du har valgt.

Jeg kan ikke dy meg og bytter ut Comfort med Dynamic ganske snart, en sportslig kjørestil.

Bilen senker seg noen centimeter, rattet føles fastere og gasspedalen blir mer ømfintlig. Litt i rykk og napp før jeg får inn stilen, men så skrider vi av gårde med kraft, eleganse og en aggressiv snert. Helt ypperlig på landeveiskjøring og ellers når du vil ha mer følelse med gasspedal, underlag og svinger.

Klatringen gjør den helst unna på Allroad-innstillingen - bakkeklaringen økes til maks. Ved bykjøring føles det mer behagelig å kjøre i Comfort, hvor både styringen, giringen, motoren og hele verden generelt virker mye mykere.

Men lukeparkeringen stryker jeg på. Selv med ryggekamera og sensorer i alle retninger må jeg innse at noen treningsrunder må til for å mestre min store butler. Eller kanskje jeg skulle slengt på 13 000 ekstra for parkeringsassistanse. Service koster.

Plass til høyt hår

Audi A6 allroad quattro leveres med fire motorstørrelser, den største en dieselmotor med 313 hestekrefter.

Vår testbil er utstyrt med en 3 liters dieselmotor som galopperer med sine 245 hestekrefter. Det er den nest minste varianten, men jeg føler meg ikke det minste snytt. Tvert imot. Akselerasjonen er super. Vår butler på hjul utfører oppgaven på motorveien utmerket og dytter somlekopper i venstrefilen unna. Et motorveiens slagskip - ruvende og sterk med full oversikt. Samtidig måker den lett av gårde på landeveien og suger seg godt fast i underlaget.

Automatgiret føles slett ikke slapt, men samarbeider godt med motoren. Det store motorbrølet uteblir, enda bilen raskt skyter fart når du berører gasspedalen. Vil du ha enda mer aktiv kjøring, bytter du til manuell giring.

Multifunksjonsrattet er ikke bare enkelt å bruke, det suger seg også fast i hendene som en ekstra kroppsdel. I forsetene sitter herskapet utmerket, men også i baksetet er det god plass i bredden og høyden. Min testpassasjer denne gangen er lille Tilde Kristin Riisa på tre år. Hun troner som en liten prinsesse i barnesetet, høyt og fint med god oversikt over landskapet. Voksne passasjerer har også god plass til lange armer og ben og til og med høyt hår. Heller ikke her spares det på komforten, med behagelige seter og kontrollpanel for varm- og kaldluft.

GOD PLASS: Tilde på 3 har god plass i baksetet.

GOD PLASS: Tilde på 3 har god plass i baksetet. Foto: FOTO: Ihne Pedersen

På min testkjøring finner jeg ingen ting å sette fingeren på - annet enn prisen, som gjør meg muggen.

Men så er ikke en personlig butler hvermannsen forunt.

Audi Norge regner med å selge 500 av denne bilen i år - og de 500 har i alle fall noe å glede seg til - så kan vi andre bare drømme videre og snoke på bilen på bruktmarkedet om noen år.

(Artikkelen er redigert for nett, orginalartikkel finnes i siste utgave av Alt For Damene, journ.anm.)

Les også:

Du må regne med å bli glant på

Disse damene har skjønt det

Kathrine Sørland gir motetips

Se flere saker fra: Audi
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning