Stellas disipler

Ja, det virket nesten religiøst for noen av de fremmøtte hos H&M i dag. Hundrevis av jenter var på jakt etter høstens store must-have, og kaoset var totalt!

Sist oppdatert
Det har ikke gått upåaktet hen at Stella McCartneys kolleksjon skulle komme ut i butikkene i dag. Interessen har vært like enorm som ved Karl Lagerfelds kolleksjon, og forventningene var derfor skyhøye. Kvinneguiden sjekket forholdene ved åpningstid klokken 10.00 i dag, med mål om å observere og kanskje gå ut med en pose i hånden..

I det jeg går inn i butikken ser alt stille og rolig ut. Det varer ikke lenge.. I det jeg snur meg til venstre ser jeg at hysteriet er totalt. En flate på noe som ikke kan være mer enn 20 kvadratmeter er fylt til randen av unge og gamle representanter av det kvinnelige kjønn, og et par menn som ser forholdsvis bortkomne ut. Dette måtte da være det beste bevis på at klærne jeg snart skulle ta en nærmere titt på skulle vise seg å være fantastiske! Men nei.. I det jeg studerer snitt, priser og materialer grundigere så blir jeg skeptisk. Til H&M å være er klærne i øvre prissjikte. Topper til 498,- og dressjakker til 798,- er ikke hverdagskost for erfarne H&M shoppere. Materialene virker forsåvidt greie, men de har fortsatt en billig finish. Fargene er duse og anvendelige, men allikvel får jeg en rar følelse av å se på klærne, på jentene med desperate øyne, og på klærne igjen. Er det DETTE alle slåss seg gjennom butikken for? Jeg tør vedde en tusenlapp på (nok til en kåpe fra Stella til 998!) at de fleste ikke ville ofret disse plaggene et blikk hadde det ikke stått "Stella" på merkelappen.

Prøveromskøen er lang som et vondt år, og jentene som står i den har med seg et titalls plagg, hver modell i fire størrelser, bare sånn i tilfelle den er litt stor eller litt liten i størrelsen.. I det noen kommer ut av prøverommet blir de overfalt av jenter som spør "Er det noe av det du ikke skal ha?"..

Etter ti minutter orker jeg ikke mer, og i det jeg går tomhendt ut av butikken klarer jeg ikke helt å befri tankene fra dette voldsomme hysteriet. Å være trendy og motebevisst dreier seg om å nettopp skape sin egen stil, uavhengig av merkelapper. Jeg er glad jeg kan gå hjem til mitt klesskap, fylt av plagg jeg har plukket ut fordi de ser bra ut på meg, og ikke fordi de er "designerplagg" masseprodusert av en billigkjede..

__________________________________________________________________________

Denne saken ble første gang publisert 10/11 2005, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også