Personlig innredning

- Følg din egen personlighet når du innreder hjemmet ditt, tipser dansk trendekspert.

Sist oppdatert
Foto: Møbeleksempler: Knagg, krakk, lysestake, ramme fra Carolinesbutikk.no, bord fra Bohus, taklampe, hylle fra Tingelinginteriør.no.

- På 60-og 70-tallet skapte designere møbler som var provoserende og vågale, de sprengte grenser og tok møbelinnredning til et helt nytt nivå. At de var innovative i sin tid er tydelig, siden møbeldesignet i dag fremdeles er ikoniske og aktuelle, sier den danske trendeksperten ved Samsung, Solvej Lee.

Personlighet i innredningen

Vi møter henne under Samsungs lansering av verdens tynneste 3D LED-TV. Hun jobber både med markedsføring og workshops for møbel-og fashiondesignere samtidig som hun forsker på hvor deres inspirasjon og innflytelse kommer fra. Lee forteller at det som kjennetegner skandinavisk møbeldesign blant annet er den sjelen og følelsen som blir overført til møblene.

Les også: Farger påvirker helsen

Les også: Finn din stil i hjemmet

Les også: Vintage interiør



Det er alltid bevegelse på interiørfronten, men hva som er "trendy" er rett og slett opp til hver enkel forbruker;

- Å innrede sitt eget hjem er ofte svært personlig, og hvordan man innreder kommer har som regel sammenheng med hvilken person du er. Dermed blir det individuelt hva man selv definerer som trendy når man pusser opp huset eller leiligheten og velger møbler som passer seg, sier Lee til Kvinneguiden.

Møbeltrender skifter derimot like ofte som klesmoter hver sesong, da spesielt fargene.

- Fargene følger sesongene, men det sier seg selv at man ikke kan bytte ut husinnredningen hver eneste sesong. Det er også derfor det er viktig å følge sin egen personlighet når man innreder hjemmet sitt, sier Lee.

Tidløs innredning

Trendeksperten mener vi er svært kritiske til dekorering av hjemmet i Norden, og på grunn av blant annet været, liker vi å bruke mye tid innendørs og derfor er det viktig å skape en intim og koselig stil hjemme. Lee jobber med å overføre design fra Europa til blant annet Korea, og hun forteller at det er store forskjeller på de to markedene. Det som kjennetegner nordiske forbrukere sammenlignet med koreanske forbrukere er blant annet at vi setter pris på å være sosiale hjemme, tenne stearinlys og hygge oss innendørs. I Korea eksisterer omtrent ikke dette fenomenet da det er mye mer fokus på å være sosiale utenfor hjemmet i stedet.

- Derfor er det enda viktigere for oss i Norden å skape en tidløs innredning hjemme som vi selv bestemmer hvor lenge kan vare. Samtidig er det noen møbler som bærer med seg mye minner og historie for hver enkelt av oss, sier hun.

Hun mener det særlig er stoler og lamper som kan figurere som tidløse elementer hjemme. I tillegg mener hun at det ofte er lurt å satse på minimalisme for å bli mer tilfreds med hjemmet;

- Minimalisme handler om at møblene gjør deg fornøyd selv når du ikke bruker dem. Klisjéen Less is more er så absolutt smart å forholde seg til, sier hun.

Denne saken ble første gang publisert 22/09 2010, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også