Menn lures lettere
Blir du påvirket av kjendiser? Da vil dette kanskje overraske deg.
Smellvakre kjendiskvinner pryder magasiner og nettet daglig, og Kari Nordmann lar seg "inspirere" ved å falle for fristelsen til å kjøpe de samme skjønnhetsproduktene som Hollywood-kvinnene. Eller..? En ny undersøkelse Infact har utført for ABAS Kosmetikk, som er grossist innen hår- og hudpleie, viser at dette preller mer og mer av på oss kvinner, mens menn blir mer påvirket. Mer enn halvparten av mennene lar seg påvirke av hva kjendiser bruker av skjønnhetsprodukter.
- At flere menn lar seg påvirke overrasker. Vi trodde at kvinner er mest opptatt av å følge moter og trender, sier salgssjef Espen Mathisen i ABAS Kosmetikk i en pressemelding.
- Om forklaringen på kjønnsforskjellene er at menn er mer usikre og derfor følger kjendisene, eller om det er kvinner som ikke har selvinnsikt nok til å se at de lar seg påvirke, kan man jo fundere på, sier Mathisen.
Likevel stor etterspørsel
Undersøkelsen viser også at det er menn på Østlandet som i størst grad lar seg påvirke av kjendisene, der andelen lettpåvirkelige er syv ganger større enn i Nord-Norge.
- Dette tyder kanskje på at ikke alle kjendiser når frem i Nord-Norge, sier Mathisen.
Han synes det er underlig at hele 75 prosent av landes befolkning hevder de ikke blir påvirket av kjendiser i valg av skjønnhetsprodukter. Daglig vises produkter som brukes av Hollywoodstjerner og andre kjente fjes.
- At så få innrømmer at de blir påvirket av kjendisers bruk av skjønnhetsprodukter er rett og slett overraskende, sier Mathisen.
Les også: Bli venn med speilbildet ditt
Les også: Kutt ut sammenligningen
Les også: Video: Vakker hverdagssminke
- At flere menn lar seg påvirke overrasker. Vi trodde at kvinner er mest opptatt av å følge moter og trender, sier salgssjef Espen Mathisen i ABAS Kosmetikk i en pressemelding.
- Om forklaringen på kjønnsforskjellene er at menn er mer usikre og derfor følger kjendisene, eller om det er kvinner som ikke har selvinnsikt nok til å se at de lar seg påvirke, kan man jo fundere på, sier Mathisen.
Likevel stor etterspørsel
Undersøkelsen viser også at det er menn på Østlandet som i størst grad lar seg påvirke av kjendisene, der andelen lettpåvirkelige er syv ganger større enn i Nord-Norge.
- Dette tyder kanskje på at ikke alle kjendiser når frem i Nord-Norge, sier Mathisen.
Han synes det er underlig at hele 75 prosent av landes befolkning hevder de ikke blir påvirket av kjendiser i valg av skjønnhetsprodukter. Daglig vises produkter som brukes av Hollywoodstjerner og andre kjente fjes.
- At så få innrømmer at de blir påvirket av kjendisers bruk av skjønnhetsprodukter er rett og slett overraskende, sier Mathisen.
Denne saken ble første gang publisert 08/02 2011, og sist oppdatert 01/05 2017.