Hitchcock chic

Ikke et hårstrå ligger feil når Hitchcocks heltinner gjennomlever sine indre og ytre dramaer. Kontrasten mellom kjølig ytre og kaotisk indre var et varemerke hos Hitchcock

Sist oppdatert
Heltinnens drakt satt like pent - på tross av rystende døgn med mord, flukt, naturkatastrofer og lidenskap. I høst er den strøkne, skreddersydde overflaten tilbake.

Tippi Hedren i "The Birds", Kim Novak i "Vertigo", Eva Marie Saint i "North by Northwest". Fortidens moteikoner er årets store inspirasjonskilde for designere som Alexander McQueen og Roland Mouret, og ettersom kjedebutikkene er raske til å lage noe som ligner, finner man mengder av silkebluser, draktjakker og smale tweedskjørt på H&M og Cubus også.

Eleganse

- På 40-, 50- og 60-tallet hadde Hollywood en ekstremt sterk innflytelse på klesmotene. Folk flest så på filmstjernenes antrekk og forsøkte å kopiere dem. Slik sett var regissør Alfred Hitchcock og hans kostymeansvarlige, Edith Head, viktige stil-inspiratorer, sier Anne Hoff, kulturjournalist i NRK med bakgrunn blant annet som motejournalist.

- Hvordan vil du beskrive Hitchcock-heltinnenes stil i filmene?

- Eleganse er et sentralt stikkord. Disse kvinnene er besnærende fordi beholder stilen gjennom en rekke dramatiske hendelser. Elegansen deres er ikke prangende, men sofistikert, tilbakeholden og diskret. En slik kjølig, velstelt overflate er et godt utgangspunkt når kvinnene viser seg å ha farlige hemmeligheter.

To i én

Film- og moteeksperten trekker fram "Vertigo" som et eksempel på klærnes store betydning hos Hitchcock.

- Kim Novak spiller to kvinner i én. Og det er klærne som signaliserer rollebyttet. Først er hun en sofistikert, sval og mystisk hjemmefrue, som kler seg i lysegrå drakt og har håret oppsatt i en vakker knute. Senere viser hun sitt sanne og mer tilforlatelige jeg, med brunt hår, krusete pannelugg og grønne klær. Her ser vi at Hitchcock leker med sin egen myte om den kjølige blondinen.

Hoff poengterer at klærne var en viktig del av Hitchcock-filmenes helhetlige stilunivers. Hitchcock var perfeksjonist, han la vekt på detaljene, og er kjent for sin svært bevisste fargebruk. En gang kostymeansvarlig Edith Head ba ham om råd angående et antrekk, skal han ha avfeid henne med et "kjør i vei, det står i manus!".

- Det betyr ikke at antrekket var beskrevet i manus, men at Hitchcock mente at historien var så helhetlig at Head burde kunne lese mellom linjene hva som var heltinnens selvsagte antrekk.

Oppskriften

Denne selvfølgeligheten - der detaljene ikke stikker seg ut, men bare oppleves som riktige - er en av nøklene til klassisk eleganse. I tillegg er det noen basisplagg som hører med. Anne Hoff tolker Hitchcock-stilen slik:

- Hansker, det er første bud. Tett fulgt av pene vesker og høyhælte sko. Todelt drakt med smalt, knelagt skjørt. Og eventuelt et skjerf rundt hodet, slik de hadde når de var ute og kjørte bil. Men veldig lite smykker, ettersom stilen ikke er prangende.

- Hvorfor skal denne stilen slå an akkurat nå?

- Jeg tror det er en reaksjon på de bare magene og den vulgære måten å være sexy på. Når annenhver jente har prøvd å se ut som Paris Hilton, så måtte jo motsetningen komme. Nå vil vi se at flere prøver å signalisere klasse gjennom et velkledd ytre, mener Anne Hoff.

__________________________________________________________________________

Foto: Paal Audestad

Denne saken ble første gang publisert 05/09 2005, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også