Dette frykter vi

Redd for å bli eldre? Det er du ikke alene om.

Dette frykter vi
Dette frykter vi
Sist oppdatert
Dvaskere kropp, furer, rynker og hengende øyelokk er kvinners største frykt når det gjelder aldringstegn. Mennene er mindre forfengelige, men også hos dem er dvaskere kropp det de frykter mest.

Deretter er menn redde for å miste håret. Samtidig er plastisk kirurgi og botox lite aktuelle hjelpemidler for folk flest.

Anti-age - marked

Det viser en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse, på oppdrag for norske Scandinavian Dermal Group (SDG) og Skin Science. Undersøkelsen ble gjennomført i mars 2011 blant 1066 personer over 16 år.

Les også: Sommerproduktene du MÅ ha

Les også: Perfekt hud

Les også: Slik bruker du serum



- At 1 av 4 kvinner frykter furer og rynker aller mest ved det å eldes utseendemessig, og at 44 prosent vil bruke produkter som utsetter aldringstegn, samsvarer med trendene i hudpleiemarkedet. I Norge anslår vi at det ble solgt antiage-produkter for over en milliard kroner i fjor. Dette er et marked i sterk vekst nasjonalt og internasjonalt, sier Geir Håvard Kvalheim (34), gründer og adm. direktør i SDG som har utviklet den norske hudpleieserien Skin Science.

Aldring kan ikke reverseres

- Vi opplever at det drives svært mye misvisende markedsføring av anti-aging-produkter i markedet. Noen leverandører hevder at aldring kan stoppes eller reverseres. Det er tøys. Aldringen kan verken stoppes eller reverseres, kun bremses, sier Kvalheim.

7 prosent av de besvarende i undersøkelsen sier at de vil ty til plastisk kirurgi, og 3 prosent vil bruke botox for å utsette aldringstegnene. 6 prosent kan tenke seg å la seg fettsuge.

- Vi ser at det nå er en økende trend for naturlige produkter og produkter som spiller på medisinsk og vitenskapelig dokumentasjon, sier Kvalheim.

Milliardindustri

I Norge ble det i følge Kosmetikkleverandørenes forening (KLF) solgt hudpleieprodukter til forbrukere for 2.24 milliarder NOK i 2009. Fem år tidligere var summen 1.65 milliarder NOK. Det tilsvarer en økning på 36 prosent. Det anslås at anti-aging-produkter står for omtrent halvparten av dette markedet.

Hva vi frykter mest

  • Dvaskere kropp: Kvinner - 40% , Menn - 30%
  • Miste håret: Kvinner - 22% , Menn - 20%
  • Poser under øynene: Kvinner - 23% , Menn - 13%
  • Furer og rynker: Kvinner - 24% , Menn - 5%
  • Hengende øyelokk: Kvinner - 24% , Menn - 7%
  • Pigmentflekker: Kvinner - 17%, Menn - 10%
  • Mindre elastisk hud: Kvinner - 18% , Menn - 2%
  • Hengebryster: Kvinner - 16% , Menn - 2%
  • Grått hår: Kvinner - 14%, Menn - 4%
  • Cellullitter/Strekkmerker: Kvinner - 12% , Menn - 0%

Denne saken ble første gang publisert 17/06 2011, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også