Blest rundt sydvest

La regnet falle. Sydvesten seiler opp som et av høstens hotteste tilbehør.

Sist oppdatert
Kombinasjonen rock, vær og markedsføringstalent kan gjøre underverker for motefenomener. Ta sommerens Øya-festival i hovedstaden, hvor en av sponsorene gikk rundhåndet til verks idet regnbygene meldte seg. Med ett var store deler av publikum iført reklamefinansiert sydvest - et plagg som har satt spor i norske gatebilder også siden.

Marked

En som gleder seg over trenden, er Lisbeth Lillebøe i bergensbaserte Ballade Norway. Nylig ble selskapet tildelt Merket for god design for sin regntøy-kolleksjon, der sydvesten figurerer sentralt.

"Denne kolleksjonen er en etterlengtet tilvekst i et marked som stadig øker," heter det i juryens begrunnelse.

Lillebøe forteller at det var nettopp fordi hun så et marked - for noe fargesprekt og spennende - hun startet produksjonen i 2005. Nå opplever hun pågang selv fra solvarme strøk som Portugal og Spania.

- Folk kjøper ikke én regnjakke lenger - de kjøper flere. Og på samme måte kan man ha flere sydvester, til forskjellige anledninger, hevder hun.

- Sydvesten er noe vi har vokst opp med - iallfall vi som er fra Bergen. Du kan ha den med deg hvor som helst, den tar ikke stor plass, og den beskytter godt. Slik har det vært siden tidenes morgen, fortsetter Lillebøe.

Historisk

Ifølge sjøfartshistorien har sydvesten iallfall vært med siden siste halvdel av 1800-tallet. Stadig er den tradisjonelle, énsfargede typen å få - hos for eksempel Bergans og Helly Hansen. Hennes & Mauritz har på sin side slått til med en skinnhatt inspirert av du-vet-hva.

Moteredaktør Helle Paulson i Costume bekrefter at oljehyre er i vinden.

- Det kan være et "fashion statement" med en regnfrakk i et flatterende snitt, mener hun.

- Dessuten er jo gummistøvlene et nøkkelplagg for oss nordmenn. Da kan sydvesten kan være prikken over i-en.



Sydvester her!



Denne saken ble første gang publisert 09/10 2008, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også