=

INTERIØR: Beige skinnseter og dashboard i nøttetre - avdempet og stilrent. © FOTO: Ihne Pedersen

- Hva skal det være i dag, frue?

Bredrygget og solid står den i solskinnet og venter tålmodig på nye oppgaver. Audi A6 allroad quattro utstråler en slags autoritet. Ikke av den sorten du skjelver i knærne av, men en naturlig trygghet du bare kan få av god selvfølelse.

Ikke så rart, for denne Audien har ikke noe å skamme seg over.

For alle typer veier

Audi A6 allroad quattro er en raffinert krysning mellom en SUV og en stor stasjonsvogn, med det beste fra begge verdener: trekkraft på fire hjul, romslig plass og i tillegg mer enn nok motorkraft.

Den utvendige designen behøver den heller ikke å skamme seg over - rene, elegante linjer og en fornem front. Den kraftige krompyntede grillen sender tankene over i nostalgiske baner.

Men Audi A6 allroad er ikke bare bred og lang, den er også høyere enn en vanlig A6.

For som navnet allroad tilsier, er dette er bil for alle typer veier. Bilen tar seg støtt frem som en fjellgeit, og du velger selv innstilling for ønsket kjørestil. Dermed vil karosseriet heves og senkes med inntil 6 centimeter, fra laveste bakkeklaring på 15,3 cm til høyeste på 21,3 cm, avhengig av kjøreinnstillingen og farten du velger.

Til sammenligning har SUV-en Audi Q5 bakkeklaring på 20 cm (uten last).

Nye Audi A6 allroad quattro 3.0 TDI 245 hk S tronic

Totalkarakter: 5+

Design/eksteriør: 6 Stor, lang og høy. Elegante og sportslige linjer, her oser det av kvalitet og luksus. Smashing grill og tøffe hjulbuer.

Interiør: 6 Smakfullt, avdempet og gjennomsyret av kvalitetsmaterialer og -løsninger. Luksuriøse sportsseter i skinn med perfekt støtte. Romslig plass for alle, både foran og bak. Superbehagelig multifunksjonsratt. Oversiktlig og funksjonell instrumentering. Pluss for enkel meny for navigasjon og underholdning.

Bagasjeplass: 6 Fyll opp! Rommer 565 liter, 1680 ved nedfelling av baksetene. Flott med lav innlastingshøyde, metallist og bagasjenett/-holdere.

Motor: 5 Kraftig og villig på en delikat måte. Tilpasser seg etter den kjøreinnstillingen du velger.

Bykjøring: 4 Smidig, lett å manøvrere, spesielt i Comfort-kjørestil. Til tross for ryggesensor og kamera er den ganske svær å lukeparkere. Kan også fås med parkeringsassistent hvor bilen lukeparkerer selv.

Kjøreglede: 6 Ingen grunn til å tørke av seg fliret! Omgitt av komfort og feinschmeckerier er det bare å nyte de herlige kjøreegenskapene, motorkraften og veigrepet. Skreddersy selv kjørestilen med innstillingene. Kan trekke inntil 2500 kilo. Rånekjøring utgår.

WOW-faktor: 5 Den naturlige autoriteten smitter, du føler deg helt dronning. Ingen Porsche-spasmer hos forbipasserende, men noen anerkjennende nikk. Tilbud om å byttelåne bil oppstår.

Miljø/økonomi: 4 Høy inngangspris drar munnvikene langt ned - rimeligste modell fra 713 400 kroner. Trøsten kan være bruktkjøp om noen år. ECO start/stopp-knapp, lavt CO2-utslipp og lavt drivstoff-forbruk i forhold til vekten.

Som de ønsker, frue

Forført av linjene og den vakre dypbrune metallic-lakken er det bare å klyve inn i vidunderet. Kvalitetsfølelsen sier hallo allerede når døren åpnes - kompakt og bestemt.

Jeg skrider til verket i sommerkjole og sandaler. I en høy SUV hadde ikke dette tatt seg særlig bra ut, men her er det som å dumpe ned i en lekker salong - jeg lander i superkomfortable sportsseter i skinn, med regulering i alle retninger - og setelengden kan justeres for Langbein og hans følge.

Romslig er bare fornavnet, bilen er bred, og du får nyte hele landskapet uten skjemmende dørstolper som forstyrrer sikten.

Vår testbil er utstyrt med beige skinninteriør og dashbord i nøttetre - avdempet og stilrent. Er du så heldig at du sitter der med bestillingslisten for en Audi A6 allroad quattro, kan du velge mellom en mengde forskjellige finisher også på interiøret. Med svarte seter og dashbord i aluminium får du en mer sporty stil. For Audi har peilet seg inn på den innovative kunden som vil tilpasse bilen etter sin egen smak og stil.

Ifølge informasjonssjef for Audi hos Harald A. Møller, Marius Tegneby, vet Audi A6 allroadkunden godt hva hun vil ha: Hun ønsker ikke en SUV, men en stor familiebil med firehjulstrekk, hun er godt kjent med Audi og vil oppjustere etter smak og behov.

Når du har valgt farge på lakken, shoppet deg gjennom ekstrautstyrslisten og valgt setetype, trekk, motorstørrelse og felger, fortsetter Audi å by på individualisme. Denne bilen kjører akkurat som du vil - menyen er oversiktlig, og den store LCD-skjermen viser hvilken kjørestil du har valgt.

Jeg kan ikke dy meg og bytter ut Comfort med Dynamic ganske snart, en sportslig kjørestil.

Bilen senker seg noen centimeter, rattet føles fastere og gasspedalen blir mer ømfintlig. Litt i rykk og napp før jeg får inn stilen, men så skrider vi av gårde med kraft, eleganse og en aggressiv snert. Helt ypperlig på landeveiskjøring og ellers når du vil ha mer følelse med gasspedal, underlag og svinger.

Klatringen gjør den helst unna på Allroad-innstillingen - bakkeklaringen økes til maks. Ved bykjøring føles det mer behagelig å kjøre i Comfort, hvor både styringen, giringen, motoren og hele verden generelt virker mye mykere.

Men lukeparkeringen stryker jeg på. Selv med ryggekamera og sensorer i alle retninger må jeg innse at noen treningsrunder må til for å mestre min store butler. Eller kanskje jeg skulle slengt på 13 000 ekstra for parkeringsassistanse. Service koster.

Plass til høyt hår

Audi A6 allroad quattro leveres med fire motorstørrelser, den største en dieselmotor med 313 hestekrefter.

Vår testbil er utstyrt med en 3 liters dieselmotor som galopperer med sine 245 hestekrefter. Det er den nest minste varianten, men jeg føler meg ikke det minste snytt. Tvert imot. Akselerasjonen er super. Vår butler på hjul utfører oppgaven på motorveien utmerket og dytter somlekopper i venstrefilen unna. Et motorveiens slagskip - ruvende og sterk med full oversikt. Samtidig måker den lett av gårde på landeveien og suger seg godt fast i underlaget.

=

GOD PLASS: Tilde på 3 har god plass i baksetet. © FOTO: Ihne Pedersen

Automatgiret føles slett ikke slapt, men samarbeider godt med motoren. Det store motorbrølet uteblir, enda bilen raskt skyter fart når du berører gasspedalen. Vil du ha enda mer aktiv kjøring, bytter du til manuell giring.

Multifunksjonsrattet er ikke bare enkelt å bruke, det suger seg også fast i hendene som en ekstra kroppsdel. I forsetene sitter herskapet utmerket, men også i baksetet er det god plass i bredden og høyden. Min testpassasjer denne gangen er lille Tilde Kristin Riisa på tre år. Hun troner som en liten prinsesse i barnesetet, høyt og fint med god oversikt over landskapet. Voksne passasjerer har også god plass til lange armer og ben og til og med høyt hår. Heller ikke her spares det på komforten, med behagelige seter og kontrollpanel for varm- og kaldluft.

På min testkjøring finner jeg ingen ting å sette fingeren på - annet enn prisen, som gjør meg muggen.

Men så er ikke en personlig butler hvermannsen forunt.

Audi Norge regner med å selge 500 av denne bilen i år - og de 500 har i alle fall noe å glede seg til - så kan vi andre bare drømme videre og snoke på bilen på bruktmarkedet om noen år.

(Artikkelen er redigert for nett, orginalartikkel finnes i siste utgave av Alt For Damene, journ.anm.)

Les også:

Du må regne med å bli glant på

Disse damene har skjønt det

Kathrine Sørland gir motetips

Les hele saken

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!