Biltest

DAMEKJØRT: Alt For Damene tester bil. © Foto: IHNE PEDERSEN/ ALT FOR DAMENE.

Biltest

TESTET: Merceders SLK 200 Edition 1. © Foto: IHNE PEDERSEN/ ALT FOR DAMENE

Biltest

PIKNIKTUR: - Du får en følelse av å være utendørs og kjenner lukten av natur, sier Line. © Foto: IHNE PEDERSEN/ ALT FOR DAMENE

Mmm! Flere bokstaver trenger du ikke for å gi uttrykk for nytelse. For meg begynner det ved første øyekast på denne metallboksen med hjul.

Så barnslig kan man bli. Hun står der og skinner i all sin luksuriøse prakt. En lekkerbisken jeg bare kan drømme om å kjøpe selv.

Lett skjelven i knærne, det er ikke hver dag jeg kjører en bil med en prislapp på 800 000 kroner.

Men en gang må bli den første, og det er en Mercedes SLK 200 Edition 1 som får æren av å ha meg i førersetet.

Dette skjedde da Alt For Damene testet bil:

Kjør på

Smaken er som kjent som baken, den er delt. Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for Porsche, som gir mer assosiasjoner til futt og fart. Mercedes gir mer sofistikerte, trauste vibber. Men det smekre designet til denne Mercedesen går rett hjem - rene linjer, en sporty stuss og to heftige eksosrør som vitner om en motor med kraft. Litt småhissig i fronten, og bilen oser av en merkelig blanding av lynkjapp leopard og trygg elefantmamma.

Det er bare å smyge seg inn, og jeg skal et stykke ned mot bakken før jeg lander i det skinntrukne sportssetet. Svupp!

Nærmest sugd på plass med støtte til rumpe, lår, korsrygg - selv overarmene trykkes inn mot kroppen. Skulle tro vi var skilt ved fødselen. Trykk på start - og kjør!

Meteorologisk institutt har dessverre vært treffsikre. Møkkavær i sikte, men jeg rekker en tur med taket nede før truende skyer brister. Taket folder seg elegant sammen og på plass i bagasjerommet.

Med et lite knepp viser dronningen seg fra sin beste side. For en kabriolet tar seg alltid best ut med taket nede. Å kjøre bil uten tak er som å spise karameller uten papiret på. Selv en innbitt bilmotstander som min kollega Line innrømmer at det er en spesiell opplevelse.

- Dyre biler er tull, mener Line, men blir allikevel med en tur langs Oslofjorden.

Da kommer det for en dag - Line har kjørt kabriolet før - en BMW sportsbil av gammel årgang.

- Du får en følelse av å være utendørs og kjenner lukten av natur, sier Line.

Hun er blidgjort og heldigvis ikke av den bilsyke typen, for vi suser av gårde på smale, svingete veier under høye furukroner og med sjøluften i neseborene.

Varmluft i nakkestøttene

Sol, vind og natur rett i planeten. Selv fuglesangen når sanseapparatet. Bilen ligger klistret på veien, den suger seg fast i underlaget. Den liker seg godt i cruisefart på 40 kilometer i timen, og enda bedre i nærmere 80. Fartsgrensen, altså. Nå er vinden blitt alt annet enn sommerlig.

Flaks at denne utgaven er forsynt med Air Scarf - varmluft i nakkestøttene.

- Hei! Med den lekre bilen der er det jo ingen som ser på min, roper en middelaldrende herre som har fulgt etter oss på en snuplass ved stranden.

Han blunker og er ikke lite stolt av sin blanke Range Rover, men altså tommel opp for Mercedesen.

Muligens et av verdens dårligste sjekketriks, men vi har da fått oppmerksomhet, midt i tjukkeste furuskauen. Og når jeg kommer hjem, kjører naboen nesten i fortauskanten med tråsykkelen sin. Er du redd for å vekke oppmerksomhet, er ikke dette bilen for deg.

Biltest

ALTERNATIVENE: Mazda MX-5, BMW Z4, Audi TT. © Illustrasjon: ALT FOR DAMENE.

Mercedes SLK 200 Edition 1

Totalkarakter: 5 +

Design/eksteriør: 6 Rene, klassiske og sporty linjer. Ekstra lekker i matt lakk.

Interiør/plass: 6 Klassisk, pent og oversiktlig. Hurra for supert sportsratt! Romslig for to heldiggriser.

Bagasjeplass: 4 Pakk lett og stilfullt.

Motor og ytelse: 5 Lappen sitter løst. Raskere akselerasjon ved manuell giring enn automatisk.

Bykjøring: 5 Lett å manøvrere og parkere.

Kjøreglede: 6 Et leketøy som bråker passe, flytter seg raskt, stilig og støtt. Smilefjes hele veien.

WOW-faktor: 6 Du må regne med å bli glant på, få slengkyss og et par forargede blikk.

Miljø/økonomi: 4 Prisen for selve bilen er stiv. Den er oppgitt å bruke 0,64 l/mil, CO2-utslipp 149 g/km.

Motor er moro!

Det er ingen sak å kjøre i kø med automatgir, men når jeg vet at det lurer 184 hestekrefter under panseret, blir jeg utålmodig. Bilen er også utstyrt med automatgir med trinn, så du har mulighet til å gire halvautomatisk, noe som gir bedre fraspark. SLK fås også med motor med opptil 306 hestekrefter, men dette holder i massevis.

En rolig kveld byr anledningen seg, og det bærer ut på motorveien i en rasende fart. Det vil si, så rasende som det kan bli i Norge.

Det er best å holde seg på matta. Nå beveger jeg meg for alvor inn i harryland, for det er flere spreke sportsbiler på veien.

En yppal Porsche dukker opp bak meg, og han har liten tid.

Det er en mann, ja. Han skal først - og det er det eneste han vil. Så snart han har kjørt forbi, legger han seg i høyrefeltet og slakker av på gassen. Villmannen får bare holde på. Jeg har i alle fall fått kjenne draget i motoren.

En annen gang er det best å testkjøre på en bane, for det er fristende å kjøre så altfor fort. Noe også fartsgrensekontrollen sladrer om - tallet dukker opp på displayet, og en stemme bemerker det samme. "Du kjører i over 100".

Fy.

Mer! Jeg vil ha mer.

Men jeg er blitt et skikkelig miljøsvin, for jeg bruker gassen heftig. Faren for å kjøre for fort er stor - og du vil alltid komme for sent, for de deiligste omveiene åpenbarer seg. En liten bytur er på sin plass, selv om Mercedesen likte seg best på landeveien.

Hun er magisk

Bilen er ganske tung i egenvekt, den veier nesten 1,5 tonn, men er lett å manøvrere, også på trange plasser. Rygge- og parkeringssensorene piper ivrig når bilen nærmer seg hindringer. Mercedesen er også oversiktlig, selv med taket på og i sprutende regnvær, så lukeparkeringen går greit.

Snitt, snapp snute, så var dette eventyret ute. Etter en fartsfylt avskjedstur på alle harryveiers mor, Gamle Mossevei, leverer jeg dronningdoningen tilbake til importøren. Takker for lånet med et patetisk: "Den er magisk". Inni meg sier jeg "hun".

Konklusjon: Den er morsom, den er rå og den er sikker. Det største minuset er at den koster det hvite ut av øyet. Bagasjeplassen er, som den skal være på en roadster, minimal. Bilen føles litt stiv og stumpete på grunn av AMG-sportsunderstellet.

Noen liker denne sporty følelsen, vil du ha mer komfort, velger du heller standard understell. Med lavprofildekk er det ikke mye gummi som demper, dermed blir det også litt støy i bilen. For en kabrioletentusiast er dette en fantastisk bil som gir mye kjøreglede. Skal du ta'n helt ut, finnes den i AMG-utførelse til nærmere 1,3 millioner kroner.

Trøsten er at du kan kjøpe en rimeligere brukt, og at det finnes billigere, alternative bilmerker.

Vil du vite mer? Vi Menn Bil har testet bilen, les hva de synes her!

(Artikkelen er redigert for nett, orginalartikkel finnes i siste utgave av Alt For Damene, journ.anm.)

Les også:

Én kjole, fem fester

Taxfree-varene du bør droppe

Lårkort er alltid feil

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!