Bli med backstage på Moods-showet

Vi tok tempen bak kulissene, se bildene her!

Sist oppdatert
150 modeller og dansere sminkes, kles og friseres, 45 frisører svetter, makeupkostene sveiper raskt, stylistene kler av og på, og så mange liter hårspray brukes at et eget hårspray-rom er opprettet i det fredede, gamle universitetsbygget i Oslo. Glitter plasseres rundt øynene, hoder stusses til fordel for rosemaling, fossegrimer, vetter og rosa snømenn gjøres klar til catwalkentré. En helt vanlig dag backstage før en Moods Of Norway-visning.

Eventyrlig look

Eller, ikke helt vanlig. For dette er tross alt det største showet Moods-gutta har holdt noen gang, på Universitetsplassen i Oslo.

Kreativ leder for frisørene Erik Thorsen forteller at showet er delt inn i fem sekvenser:

- Hver av de fem sekvensene har sin egne teatralske look, blant annet stort showhår, en snøkrystallsminke og en look med skibrilleskille, sier Thorsen.

Les også: Zara netthandel i Norge

Les også: Pudderrosa eleganse

Les også: Være vågal i vår



Modellene og danserne skal ha masse tekstur i håret, pels-øyenbryn og virkelig se ut som de er tatt ut fra ekte, norsk sagnkultur.

- Det er helhetsinntrykket som gjelder, hår og sminke skal henge sammen med klærne og inspirasjonen bak showet, sier Thorsen.

Han forteller at stylistene har jobbet med planleggingen i halvannen måned, og modellene har i dag blitt stylet seks timer hver bare på håret.

Frisør Doaa Jouhar fester det småkrøllete håret til modellen med flere titalls hårspenner;

- Det har tatt lang tid med håret, vi har laget en slags artsy afro på modellene hvor vi har brukt små krøllspoler og tvinnet håret rundt dem. Deretter er håret løsnet fra spolene og tupert med fingre og kam. Teksturen er naturlig, og for å få frisyren til å holde, har vi brukt skum og gel, samt avsluttet med en god holdspray, sier Jouhar.

Medaljejakker og gullsko

For gutta i Moods er det en selvfølge å holde den hittil mest spektakulære visningen i klesmerkets historie i forbindelse med ski-VM i Norge.

Kolleksjonen som vises på catwalken, Winterwonderland, er jobbet med i to år, mens selve visningen er planlagt i ett år. Peder Børresen og Simen Staalnacke har blant annet vært på Holmenkollen Skimuseum for å hente inspirasjon til kveldens show, i tillegg står Moods Of Norway bak designet på de offisielle medaljejakkene til herrene, medaljekjolene til damene og gullsko til seremoniene i VM.

- Dette er enormt for oss, særlig spesielt er det at vi har fått så mange liveartister til å spille mens modellene går på catwalken. Årets ski-VM er jo det største som har skjedd i Norge siden OL i '94, og dermed må også showet vårt være stort, sier Staalnacke og Børresen da vi møter dem før showet.

På catwalken ser vi alt fra "Brudeferden i Hardanger" til gamle og nyere Holmenkollen-tradisjoner.

- Showet er en reise i Norge gjennom tidene. Vi må overgå oss selv hver gang, men det blir vanskelig å toppe dette, mener Staalnacke.

frisr liten

Denne saken ble første gang publisert 24/02 2011, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også