Vi bruker mye tid og krefter på å beskytte huden vår fra vær og vind slik at vi holder oss pene og unge lengst mulig. Men, faktum er at alt i stor grad handler om hva vi putter i munnen vår.

For, uansett hvor mye solkrem du bruker hver dag, uansett hvor flink du er til å rense huden morgen og kveld og uansett hvor god fuktighetskremen du bruker er, så kan likevel maten du spiser gjøre deg gusten, ufresh og sliten.

Rense kroppen

For eksempel trenger nyrer og lever vann for å kunne filtrere ut avfallstoffene i kroppen. Får de ikke gjort jobben sin, vil stoffene komme ut gjennom huden. Bytter du ut vann med sukkerholdig drikke kan huden bli matt og gusten, og ikke minst får du i deg unødvendige kalorier.

For hud og hår



Omega-3-fettsyrer er helt essensielt for hud og hår, spesielt hvis du er plaget av tørrhet. Du finner fettsyrene blant annet i fet fisk. Omega-3 gjør huden myk og mer smidig, og et jevnt inntak kan også hjelpe til å forhindre at huden blir lett solbrent.

Les også: Vannvittig bra

Les også: Sannheten om sukker

Les også: Flat mage nå!



Et høyt inntak av antioksidanter kan lagre seg i huden og beskytte mot frie radikaler som dannes av forurensing og stråling. Opphopning av de frie radikalene i huden kan igjen føre til rynker. Antioksidantene virker som regel sammen, så du bør få i deg ulike typer. Grønnsaker med sterke farger, for eksempel broccoli og paprika, inneholder mye antioksidanter.

Vitamin C finnes i mye av frukt og grønnsaker, men særlig i sitrusfrukter, kiwi, brokkoli og kålrot. Vitaminen er en viktig ingrediens for at kroppen skal produsere kollagen. I kombinasjon med andre antioksidanter kan c-vitamin også beskytte mot solskader.

Vitamin e er et fettløselig antioksidant som du finner i hvetekimsolje og andre vegetabilske oljer, nøtter, egg og helkornprodukter. E-vitamin beskytter cellemembranen mot angrep fra frie radikaler og kan bidra til å redusere enzymer som bryter ned kollagen.

B-vitaminene er essensielle for energiomsetningen for kroppens celler generelt, og for reproduksjon av hudcellene spesielt. Mangel på b-vitaminer vil synes godt på hud og hår.

A-vitamin er spesielt viktig for en normal celledifferensiering som sørger for å holde huden frisk. Fet fisk og lever, samt egg og melkeprodukter inneholder vitamin A.

Inkluder i kostholdet



Om du synes at det er vanskelig å inkludere viktige vitaminer, oljer og mineraler i kostholdet ditt, kan én løsning være å drikke dette. Bland det du har av frukt og grønnsaker i en blender og lag en god smoothie. Du kan stort sett bruke det du vil, prøv deg frem til du finner dine favoritter. Du kan også hive oppi ekstrakt for å gjøre smoothien enda rikere på næring:

Blåbærekstrakt: Dette har en antidoksidativ effekt som både stimulerer og fremmer produksjonen av kollagèn i huden.

Tomatekstrakt: Tomaten får den flotte rødfargen fra en antioksidant som heter lykopen. Studier viser at lykopen kan virke gunstig mot solaldring av huden. I tillegg hjelper lykopen med å redusere kreftfare.

Mineraler



Du bør også legge vekt på å få i deg mineraler gjennom kosten for å holde på ditt vakre ytre. De får du i deg i alle måltider om du ønsker:

Sink: Mineralet hjelper til med å lege sår og hudirritasjoner. Det er også viktig for å opprettholde produksjonen av nye hudceller. Du finner sink i kjøtt, innmat, meieriprodukter, korn, poteter, frukt og grønnsaker.

Selen: Fisk, skalldyr, kjøtt og kornprodukter inneholder selen, som er en del av enzymene som virker som beskyttende antioksidanter i huden.

Magnesium: Mineralet inngår også i en rekke enzymer som er viktige for mange av kroppens biologiske reaksjoner, inkludert huden. Du finner magnesium i de fleste matvarer, men spesielt i kornprodukter og grønnsaker.

Krom: Krom i vevene er nødvendig for normal omsetning av næringsstoffene. Med alderen reduseres konsentrasjonen av krom. Du finner krom i skalldyr, kjøtt, nøtter og grovt brød.

Kilde: KK.no, Klikk.no, Helsegevinst.no, 5omdagen.com
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!