- Det hersker ingen tvil om at vi rir på en grønn bølge i tiden, men jeg tror på at den er kommet for å bli. Forbrukerne er utrolig bevisste omkring hva de spiser og hvilke produkter de anvender skjønnhetsmessig, sier Karin Bay Madsen ved Goldwell til Kvinneguiden.no.

Lønnsomt med grønt

Flere og flere skjønnhetsprodusenter kommer med økologiske produkter, og vanligvis er disse produktene en god del dyrere enn andre produkter. Bay Madsen forteller at dette som oftest er på grunn av at det er dyrere å produsere miljøvennlige produkter;

- Økologiske råmaterialer er dyrere ved innkjøp, men den økologiske tankegangen kommer også i utrykk av hundre prosent gjenbrukelig emballasje, nedsatt produksjon-og transportsressurser, ingen dyreforsøk og bruk av miljøvennlig printmaterialer i reklamer og informasjon, sier hun.

L´Oréal Professionnel lanserte i fjor sin grønne linje Serie Nature som selges til en lavere pris enn mange andre frisørprodukter. Katrine Kalleberg Hoen ved L'Oréal forteller at dette er mulig ved at de kompenserer med å prise opp andre produkter som ikke er økologiske;

Les også: Økologisk "trend"?

Les også: Hjelp miljøet!

Les også: Økologisk trendspørsmål



- Vi velger bevisst å prise Serie Nature-produktene lavere enn våre andre hårpleieserier fordi det skal lønne seg å velge grønt, sier Kalleberg Hoen til Kvinneguiden.

Dersom du ønsker å være en miljøbevisst, og samtidig økonomisk forbruker, kan det altså lønne seg å velge naturlige produkter som gir et sunt, glansfullt hår, til en god pris. Også Goldwells grønne serie Dualsenses Green, som selges hos frisører, har en lavere pris enn mange andre, vanlige serieprodukter.

- Grunnen til at vi velger å gjøre dette, er fordi vi har en høy firmamoral og etikk som alltid vil komme forbrukeren til gode, sier Bay Madsen.

-Kunne doblet prisen

Tonje Borchgrevink lanserte nylig nettbutikken Bestavalt.no, som satser stort på økologiske hudpleieprodukter for barn og voksne. Hun forteller at råvarene som brukes i økologiske produkter er dyrere enn ingrediensene i syntetiske alternativer. I tillegg er selve sertifiseringsprosessen kostbar og vil som oftest bli reflektert i prisen på produktet. Samtidig forklarer hun at hun i nettbutikken kan selge økologiske produkter til rimeligere priser blant annet fordi de ikke benytter fordyrende mellomledd;

- Når produktene importeres direkte fra produsenten og selges til forbruker gjennom nettbutikk, bruker verken produsent eller utsalgssted store midler på markedsføring som igjen må betales av forbruker, sier Borchgrevink.

I tillegg sier hun at produktene er "kortreiste" som igjen sparer penger på fraktkostnader, i tillegg til å spare miljøet:

- Jeg kunne kanskje doblet prisene på mange av varene i nettbutikken, men ville da gjort det vanskeligere for vanlige mennesker å velge økologisk til seg og sine. Jeg har valgt leverandører med samme visjon, som også har fokus på å lage gode og effektive produkter til en overkommelig pris. Det er viktigere for meg at en hel familie får anledning til å bruke hudpleieprodukter uten parabener, sulfater, mineraloljer og parfyme, enn å tilby rådyre kremer som lover mer enn de holder, og som bare et fåtall har råd til å kjøpe, sier Borchgrevink.

Blivende trend

Innehaveren av nettbutikken mener at både miljø og kropp får det bedre ved å velge miljøvennlige produkter:

- Forbrukere får stadig mer informasjon om hvilke konsekvenser valgene våre har på miljøet, og samtidig er vi blitt oppmerksomme på negative langtidsvirkninger av kjemikalier fra mat og hudpleieartikler på kroppen. Når vi hjelper kroppen vår ved å velge økologisk og naturlig, hjelper vi også kloden å bli litt grønnere. Det er en vinn/vinn situasjon som gir oss en god følelse av å bidra med noe positivt, sier Borchgrevink.

Fokuset på grønne, økologiske skjønnhetsprodukter er i følge produsentene noe mer enn en forbigående trend;

- "Going green" er en global utvikling fordi det er mange elementer som skaper en "trend", som for eksempel livsstil, miljø, økonomi, global oppvarming, sosiale forhold og så videre. Som verden ser ut, blir det en tendens for flere og flere mennesker å foretrekke det ekte, naturlige og dermed mer økologiske. Verden blir ikke mer ren og sunn uten en menneskelig innsats, derfor vil fremtidig forskning alltid gå i en sunnere og mer naturlig retning, sier Bay Madsen. sier Bay Madsen ved Goldwell.

- Et sterkt fokus på miljø og klima i media de siste årene, har gjort oss mer bevisste, og flere og flere forbrukere tar selv et større ansvar. Dette går også på valg av produkter og tjenester, derav skjønnhetsprodukter. Det har blitt "mote" å velge grønt på mange områder, alt fra secondhandklær og gjenvinning til økologiske restauranter og materialer og velværeprodukter. Dette er noe som virker å ha fått fotfeste, vi har absolutt blitt mer bevisste, men det er fortsatt en vei igjen å gå, understreker Kalleberg Hoen ved L'Oréal.



Forbrukertips


Dersom du ønsker å være en miljøbevisst, og samtidig økonomisk forbruker, er det et par ting du bør tenke over når du handler skjønnhetsprodukter. Her er Tonje Borchgrevinks tips:
  • Velg "kortreiste" produkter, styr unna kremer og sjampoer som er blitt sendt rundt halve jordkloden før de kom hit.
  • Produkter som kun inneholder naturlige eller økologiske ingredienser, men ikke er sertifisert økologisk, kan være vel så sunne og gode som de sertifiserte alternativene, og gjerne mye rimeligere. Sertifiseringsprosessen er veldig kostbar for en produsent, og dette blir gjerne reflektert i prisen. Svanemerket er heller ikke gratis.
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!