Synes du at det er vanskelig å holde motivasjonen oppe i høstmørket? Kanskje en ny treningsgarderobe kan hjelpe deg på veien?

Når du kjøper nytt treningstøy

Kvinneguidens treningsekspert, personlig trener og livsstilscoach, Line Marion Nielsen Kjøniksen mener at du bør spørre deg selv hva slags trening du skal benytte klærne til;

- Driver du primært med løping, sykling, styrketrening eller en god blanding av alt? Løper du mye eller er mye på

Line Marion Nielsen Kjøniksen på Kvinneguiden!


Vår faste treningsekspert er Line Marion Nielsen Kjøniksen. Line Marion har en mastergrad innen psykologi, coaching og ledelse, og er i tillegg utdannet personlig trener fra Norges Idrettshøyskole, med utdypning innen trening for gravide og skadede.


Coach og motivator

Line Marion jobber som personlig trener, livsstilscoach/motivator og driver nettstedet Gympartner.no.

gruppetimer med hopp, bør du sørge for god støtte for brystene. Under løping og sykling kan det også være en fordel med bukser/tights som er relativt kroppsnære slik at buksestoffet ikke kommer i veien og man unngår gnisninger for hvert steg man tar. Til styrketrening bør man tenke på god bevegelse, spesielt i buksestoffet ved øvelser for bena, og ellers om det er "kleskode" der du trener. Enkelte sentre forbyr gjerne bruk av singlet, men heldigvis er dette på vei bort mange steder. Å trene i singlet kan nemlig være en stor fordel under styrketrening, slik at du ser anatomien din og sikrer korrekt teknikk, mener Nielsen Kjøniksen.

Stoffet klærne er laget av er også noe du bør ta hensyn til;

- Svetter du mye eller ønsker svært god bevegelighet er helt klart stoff med stretch å anbefale, for eksempel lycra. Disse stoffene puster også bedre enn bomull. Ellers mener jeg at det er viktig at man også føler seg vel - velg farger og design du liker, sier treneren som mener at man kan bli mer motivert av å føle seg fresh i tøyet på trening.

I butikken

Så hvordan vet du at det er slitesterke klær du kjøper?

- Ofte er det slik at man ikke nødvendigvis kan se i en butikk om klær er slitesterke, det oppdager du kanskje først etter andre vasken når sømmer løsner eller trykk faller av. Min erfaring er at det lønner seg å legge litt mer i klærne du kjøper, slik at du får kvalitet og klær som tåler å bli brukt og vasket mye. Ofte er også passformen bedre og den holder seg, selv etter at du har hatt på deg klærne en liten stund eller at de har blitt vasket utallige ganger, sier Nielsen Kjøniksen.

Les også: Slik får du et slankere liv

Les også: Den nye sunnhetsbølgen

Les også: Videospesial: Slik får du strammere lår



Det er ikke alltid lett å vite hva man kan spørre butikkansatte om, og det er heller ikke sikkert at du alltid får gode nok råd.

- Noen steder kan man få veldig god hjelp og de som er ansatt har brukt de fleste av klærne selv og kjenner merket godt - andre steder har de ansatte knapt hatt på seg treningsklær og har lite kjennskap til hverken bruksområde eller størrelser, sier treneren.

Hun anbefaler heller at du bruker god tid på å prøve klærne, og om du kjøper på nett, sjekk måletabell og størrelsesbeskrivelser nøye og ta mål av klær du har som du vet passer fint.

- Det kan også lønne seg å kontakte nettbutikken angående størrelse hvis du er usikker, og husk at du alltid kan bytte! Prøver du klærne i en butikk, sørg for å ta noen knebøy og beveg litt på deg. Det er synd å komme på trening dagen etter å finne ut at du ikke får armen lenger tilbake enn rett ut fra kroppen, sier hun.

Husk på



Når du trener er det viktig at du har på deg behagelige klær som er gode å bevege seg i. Det er heller liten tvil om at mange blir ekstra motivert når man samtidig føler seg fresh på trening.
  • Ta gjerne på deg en ekstra jakke eller genser som du kan ha på deg på oppvarmingen og etter trening for å holde kroppen varm.
  • Det er et pluss dersom tøyet er laget av svetteabsorberende stoff slik at klærne ikke føles tunge på og du unngår å fryse etterpå.
  • Skal du trene i mørket er det en fordel å ha refleks på tøyet, eller en ekstra refleksvest over.
  • Treningssko er et helt annet kapittel. Her er vi alle forskjellige og det beste er å få veiledning hos en sportsspesialist som kan hjelpe deg når du prøver på nytt fottøy.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!