- Vi følger med på trendene, men vi følger ikke trendene. Målet vårt er alltid å lage tidløse klær samtidig som vi fornyer vårt design, forteller designerne bak det islandske klesmerket ELM.

Av kvinner, for kvinner

Torsdag var det åpningsfest i Oslo i ELMs første butikk utenfor Island. De tre damene bak merket, Lisbet Sveinsdottir, Erna Steina Gudmundsdottir og Matthildur Hallórsdottir har hatt stor suksess med klærne sine siden debuten i 1999, og i dag selges merket i 250 butikker over hele verden.

Les også: Årets partymiks

Les også: Disse bestemmer moten

Les også: Kul i kulden



Designerne lar seg inspirere av Islands natur, kunst og kultur når de lager klær, og nå ønsker de å gjøre norske kvinner enda vakrere med sine kreasjoner;

- Man må prøve å forstå kvinner og gi dem muligheten til å variere stilen sin. I tillegg er det viktig at det man kler seg i er komfortabelt. Vi lager klær for uavhengige, travle kvinner som kan mikse og trikse med klærne og for eksempel bruke skjørtet som cape en dag om de ønsker det, sier designerne.

ELMs filosofi er "Av kvinner, for kvinner";

- Vår oppfordring er at uansett hvordan du ser ut, så er det om å gjøre å tro på deg selv for å utstråle selvtillit. Og selvtillit utstråler man når man kler seg i det man er komfortabel og stilfull i, sier de.

Tidløs garderobe

Damene bak ELM mener at man istedet for å følge trender heller bør finne sin egen, personlige stil. På denne måten er det lettere å bygge en tidløs garderobe;

- Hvis du finner ut hva som er "deg", kan du lettere unngå impulskjøp av plagg som kanskje ikke blir brukt mer enn en eller to ganger. Trend er én ting, men mote er tidløs fordi mote er det man skaper selv når man finner sin egen stil.

Tidligere Miss Universe og modell Mona Grudt er blant kjendisene som støtter det islandske merket;

- Jeg synes det er viktig å støtte nordisk design. I tillegg føler jeg meg feminin og komfortabel i deres klær. Jeg tror norske kvinner kommer til å elske dette designet, sier hun.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!