Hver sesong kommer kjedebutikkene med nye kolleksjoner, og i mange tilfeller er de sterkt inspirert av catwalkvisningene til de store designerne. I høst er Burberrys pilotjakke kanskje det mest kopierte enkeltplagget, og du finner varianter av jakken i nær sagt alle billigbutikker.

Vi spurte Kvinneguidens forumbrukere hva de mener:

- Ja, det er greit. Det er slik motebransjen fungerer, kjedebutikkene kopierer kreasjoner fra catwalken, designere kopierer gatemote, Paul Smith lar seg inspirere av Alexander Wang- alle kopierer hverandre, det er motens "næringskjede", og det er det som holder hele systemet igang. Jeg regner design som en kunstart, men spillereglene er annerledes enn for "fine art", motebransjen følgef ikke kardemommeloven, det er ingen copyright-regler. De store designerene lager kunst, billigkjedene gjør kunsten tilgjengelig for massene- og det er ok for meg, selv om det skurrer litt moralsk sett. Og at alle lar seg inspirere av hverandre, kopierer, er noe som fremmer nyskapningen, designerene blir pushet enda hardere for å komme opp med noe nytt og spennende, sier "Quirky".

- Synes det er negativt i den grad at det ødelegger utvalget og det varierte. Det er vanskelig å finne skattene hos disse kjedene. Jeg elsker jo klær. Men dog er det et stort men fordi jeg liker variasjon og muligheter/kreativitet/særpreg/egensjarm. At store designere får makt over de fleste kjedereaksjonene slik at plagg som Pilotjakker selges overalt, synes jeg egentlig er litt gørr kjedelig. :) Da må man jo tilslutt lete helt andre steder etter andre klær. Utlandet, bruktbutikker, nettet etc, sier "AnneBonny".

- For det første, en vare som er tydelig inspirert (spiller ingen rolle om varen har logo eller ei), vil jeg si dette er tyveri. I akademia, når man skriver oppgaver, må man ihvertfall referere til opphavsmann/kvinne om man bruker andres ideer. Men på den annen side er det kanskje ikke riktig av en designer å påberope seg enerett for en ide, da "alle" er inspirert av hverandre - i tillegg til tidligere tider nå som retrobølgen er på topp, sier "Tamtam".

- Jeg synes ikke det er et problem at kjedebutikkene hopper på trender fra catwalken, det er sånn moteverdenen fungerer. Det går en grense når de lager blåkopier, men det er heller ikke lovlig (Zara måtte f eks trekke tilbake noen sko for et par år siden fordi de var for like et par fra Balmain). Men lover om opphavsrett til åndsverk spiller ikke inn i moteverdenen når man lager en egen versjon uansett hvor tydelig inspirasjonen er, det sier seg selv at Christopher Bailey ikke eier alle rettighetene til å lage shearlingjakker selv om han (re)lanserte trenden. På en måte er det dørgende kjedelig at "alle" butikker har samme klær, på en annen side så gir det jo mye forskjellig å velge i for de som vil følge trenden. Og ikke ønsker å betale 20 000 kr for det, sier "Anjelika".

- Opplever så alt for mye at norske butikker ser alle ut til å ha nøyaktig det samme plagget bare kanskje en ny farge. Det er greit å la seg inspirere men jeg skulle ønske jeg kunne sett større variasjoner, sier "Nyxe".

Hva mener du? Del dine meninger i Forumet.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!