Har du noen gang lurt på om det finnes en "trenddronning" som bestemmer moten for neste sesong? Det gjør det faktisk!

Navnet hennes er Lidewij Edelkoort.

"Spår" trendene

Nederlandske Lidewij Edelkoort er en av verdens mest anerkjente trendforskere. Hennes jobb er å forutse trendriktige konsepter, livstiler, farger og materialer opptil to år i forveien. TIME Magazine har utnevnt henne til en av verdens 25 Most Influental People in fashion. Hun har mottat Nederlands Grand Seigneur Prize og har også blitt utnevnt til prestigeprisen Chevalier des Arts et des Lettres av det franske kultur og kommunikasjonsdepartementet.

Les også: Feminint og maskulint i ett

Les også: Høstens fineste jakker

Les også: Kle deg klassisk



Edelkoorts firma Trend Union, basert i Paris, består av en gruppe underselskaper. De produserer flere trendbøker og magasiner og kundene består av alt fra banker og bilprodusenter til interiør- og moteindustrien. Trend Union har etterhvert blitt såpass autoritære innenfor design-og trendbransjen at de initierer trendene like mye som de "spår" trendene.

Hun har uttalt at hun trener sin intuisjon som en idrettsutøver.

Men, selv om Edelkoort er med på å fastsette trender, er det liten tvil om at motebransjen også blir påvirket av "vanlige folk" på gaten.

Johanna Blakley jobber med å undersøke medienes og underholdningsbransjens påvirkningskraft i verden. Hun uttaler i sitt foredrag Lessons from fashion's free culture;

- De fleste motedesignere forteller som oftest at de får inspirasjon til egne kreasjoner hva angår farger og snitt, fra gatemote og menneskene som velger å gå sine egne, personlige veier.

De viktigste fargene

Pantone er det verdenskjente selskapet som "selger" farger som de selv utvikler. Pantone er kjent for å være verdens fremste fargeeksperter og selger egne fargevifter med årets viktigste trendfarger. De troner i retten til bruk av farger i tillegg til at de, basert på konstant forskning og undersøkelser, kan se hvilke farger som blir mest brukt i forskjellige sammenhenger i verden. Dermed kan de altså spå eller igangsette fargetrendene som kommer.

De fleste som jobber med farger i designbransjen jobber ut i fra Pantones fargevifter og den årlige fargetrendboken som selskapet gir ut.

Før nyttår spådde for eksempel Pantone at turkis ville bli trendfargen for 2010 og skrev i pressemeldingen;

Turkis transporterer oss til et spennende, tropisk paradis mens fargen gir oss en følelse av beskyttelse og pleie i en stressfull tid.

Høstfargene for 2011

Lurer du på hvilken farge de spår som trendfargen for høsten 2011?

I følge direktør ved Pantone Color Intstitute, Leatrice Eiseman, kan forbrukere både se tilbake til fortiden, mot nåtiden og til fremtiden for å få en idé om neste års motefarger.

- Fargetemaet hos oss heter "Mosaic of Color and Style" og reflekterer kulturelle, universelle tidsrammer og frakoblede elementer. Gjennom ny teknologi fortsetter vi å gjennoppfinne fremtiden, vi vil se vage, nostalgiske følelser i fargene, forteller hun på WSA Today .

I litt mer klartekst presenterer hun de viktigste fargene for neste års høst som mørkegrå, mørkelilla, brun, fiolett, beige, rød, armygrønn og pudderrosa. Noen av trendene har allerede startet denne høsten, dermed kan du kanskje investere i disse fargene i år med litt lettere hjerte når du vet at fargene vil holde seg i lengre tid fremover.

Kilde: Trendunion.com, Pantone.com, Elleinterior.no, Ted.com/talks/johanna_blakley_lessons_from_fashion_s_free_culture, Wikipedia
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!