PR-kåte bloggere

- Kjendishysteri og selvrealisering gjør at mange av bloggerne har et stort behov for oppmerksomhet, sier trendforsker.

Sist oppdatert
For drøye to år siden eksploderte bloggbølgen, og dagbok på papir ble flyttet til dag-blogging på nett. Trendforsker Michelle Orme kaller bloggerne "barn av kommersialismen".

- De er en generasjon som har vokst opp med kjendishysteri og selvrealisering som selvfølge og jeg tror at mange av bloggerne har et stort behov for oppmerksomhet. En godt lest blogg bidrar til at de får bygget sitt eget navn som en merkevare, sier Orme til Kvinneguiden.

Hun understreker samtidig at det er viktig å huske på at mange unge har behov for å uttrykke hvordan de opplever ting, og at de tradisjonelle mediene i dag vier lite spalteplass til hva de unge tenker og føler.

- Ganske urettferdig i grunn, blogging gir derfor de unge et velfortjent talerør, mener trendforskeren.

Hun tror at bloggtrenden har kommet for å bli, og at det kommer til å bli et like godt etablert format som artikler i media.

Les også: Vil du bli en populær blogger?

Les også: De beste voksenbloggerne

Les også: Kunsten å blogge



- Spesielt innenfor livsstil ser vi at flere blogger faktisk utkonkurrerer vanlige artikler. Langt fra alle blogger er "rosa-bloggere". Mange mennesker blogger ytringer, debatter og kritiske analyser. På sikt tror jeg artikler og blogginnlegg, innenfor visse felt, kan komme til å stå side om side i lesertall og popularitet. Samtidig ytrer en blogg kun avsenderens subjektive mening, så den tradisjonelle pressens objektive form vil vel forbli vinneren når det kommer til grad av tillit i det brede lag av folket, sier Orme.

"Produkthoreri"

Det er svært mange bloggere som ikke har den fjerneste aning om hvordan de skal sette grenser for hva de bør utlevere av seg selv på nettet. Orme forteller at de ikke alltid har forståelse av konsekvensene som kan komme til å slå tilbake på dem.

- Jeg frykter også den sterke linken som har oppstått mellom kommersielle krefter og bloggerne. Mottar bloggeren et produkt for produkttesting og ikke liker det, er det ytterst sjeldent vi leser om det, fordi da kan bloggeren miste de som annonsør eller muligheten til å motta gratisprodukter igjen. "Produkthoreri" kan fort etablere seg som en uheldig "freebe-kultur", advarer trendforskeren.

Likevel er hun sikker på at bloggingen vil krystalliserer seg og at vi som forbrukere vil bli mer kritiske til innhold og form, at det vil skje en naturlig utsiling;

- De som blogger bra, vil overleve og de som egentlig ikke har noe å komme med vil miste terreng. Videre tror jeg vi vil se et enda klarere skille mellom subjektivt "produkthoreri" og en mer kritisk tilnærming til stoffinnhold. I tillegg tror jeg de virkelige bra bloggerne i større grad enn nå vil bli trukket inn og inngå som en selvfølgelighet hos de større etablerte mediene og portalene, mener hun.

-Vi trenger bloggerne

Selv om det regjerer diverse farer i forhold til subjektiv omtale av kommersielle produkter på grunn av jakten på "gratis stæsj", mener likevel Orme at bloggerne har en viktig rolle i media.

- Bloggernes rolle er å rocke litt ved den tradisjonelle pressens egenrådighet og makt. Den sterke mediemakten som har oppstått de senere åra, hvor pressen ofte setter premissene for hva som skal fokuseres på, utfordres av bloggerne. Bloggerne verken dirigeres eller redigeres på samme måte. Gjennom blogging kan alle bli hørt og presentere deres egen versjon av virkeligheten. Vi trenger bloggerne, sier Orme. Michelle-Orme

Denne saken ble første gang publisert 26/08 2010, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også