Appelsinhud er et kjipt faktum for de fleste kvinner, og vanskelig å bli kvitt. Forebygging er til en viss grad mulig, og kostholdet skal ha en del å si.

Hvorfor skjer det?

Cellullitter finnes hos 85-98 prosent av kvinnene i verden, de fleste merker det mest etter puberteten.

Den gode nyheten er derimot at flere og flere forskere forteller om diverse mat og teknikker man kan ta i bruk for å forebygge mot flere klumper på lårene.

Les også: Derfor kommer cellulittene

Les også: Knus cellulittene

Les også: Få lekre legger



Faktum er at cellulitter er fett, men det er fett som har blitt skubbet bort fra de dypere lagene i huden og opp mot overflaten av huden. I overflaten legger fettet seg sammen med kollagen-og elastinfibrene, proteinfibrene som gjør huden din fleksibel og elastisk, og dermed skaper det en klumpete overflate på utsiden.

Hva kan du gjøre?

Det er mulig å spise mat som kan hjelpe deg å holde hudcellene, kollagenet og elastinet i en mer stabil tilstand.

Den amerikanske dermatologen Howard Murad tror iallefall det.

- Du bør inkludere mat som inneholder lecithin i ditt daglige kosthold for å styrke hudcellene. Mat som inneholder dette er blant annet egg, soya, spinat, blomkål, peanøtter, isbergsalat og epler, sier han.

I tillegg bør du spise ren og proteinrik mat som hvitt kjøtt, nøtter og skummet melk til hvert måltid, dette stimulerer produksjonen av kollagen og elastin i huden.

- Så bør du fokusere på å få i deg frukt og grønnsaker som er rike på antioksidanter slik at du gjenoppbygger huden når den utsettes for stress, forurensing og soleksponering, sier legen.

Til slutt forteller Murad at fettsyrer fra fet fisk hjelper deg å dempe betennelser som kan forverre hudcellennedbrytning og får cellulitter til å bli mer synlige.

For mange vil en del av løsningen altså dreie seg om å spise generell sunn og god mat; og mindre av fast food, kaker, kjeks, godteri og fete melkeprodukter.

Kilde: American Journal of Clinical Dermatology, Timesonline
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!