Foto: Fra venstre: H&M, En del plagg havner tidligere på nett enn de gjør ute i de ulike butikkene, fordi de ikke trenger å ta hensyn til sesong på samme måte. Her ser du noen av høstplaggene fra H&M. I midten: Joachim Ladefoged, Vero Modas klær har vært til salgs på nett siden 1. mars, og kan blant annet by på denne kjolen med bolero. Til høyre: Triumph, Å kjøpe bade- og undertøy på nett er ikke det enkleste, men Triumph har i hvert fall nettbutikk der dette er mulig.

- Mange sitter på nett med fingrene klare på tastaturet når spesialkolleksjonene slippes. Vi hadde for eksempel en kjole i "The Garden Collection" som ble utsolgt på nettet i løpet av ett minutt. Ute i butikkene tok det kanskje fem minutter, forteller kommunikasjonssjef i H&M, Vibeke Holann.

H&M er opptatt av lik tilgjengelighet for alle, og når de populære kolleksjonene fra designere som Sonia Rykiel og Jimmy Choo har blitt sluppet, har det skjedd på nøyaktig samme tidspunkt enten du sitter på nett i ei lita bygd eller står i kø utenfor butikken på Karl Johan.

H&M er ikke de eneste som satser på klessalg på nett. 1. mars ble det åpnet felles nettbutikk for fem av kjedene til Bestseller: Vero Moda, Vila, Only, Jack& Jones og Name It. Også butikker som Gina Tricot og Mango finnes på nett.

Faktisk gikk alle de tre prisene i Postens årlige kåring av beste nettbutikker til butikker med klær. Hm.com ble årets nettbutikk, ginatricot.com ble årets nykommer og motehus.no fikk innovasjonsprisen.

Kuppmuligheter

Både pris og utvalg er stort sett de samme i butikk og på nett, men det finnes unntak.

- Til butikkene i Norge har vi egne innkjøpere som handler inn kun for det norske markedet, mens utvalget i nettbutikken er tilpasset alle land som kan handle i den. Det gjør at kundene kan finne kule styles som ikke så mange i Norge har, tipser PR-kontakt i Bestseller, Hege Skarprud.

- Pristilbudet skal også være det samme, men det kan kjøres tilbud på nett som ikke finnes i butikk og motsatt, slik at det kan være lurt for kundene å følge med begge stedene, fortsetter hun.

Også hos H&M kan du være heldig å få tak i plagg som ikke er tilgjengelig ute i butikkene.

- På de store kolleksjonene kjører vi alltid felles releasedato, men nye plagg som løpende kommer inn, havner gjerne på nett før de er ute i butikken. Bikinier, for eksempel, lå til salgs på nettet lenge før de havnet i butikk, forklarer Holann.

Er plagget du ønsker deg, utsolgt i nærmeste butikk, er dessuten muligheten til stede for at det er å få tak i på nettet. Det er imidlertid fortsatt mange av kleskjedene som ikke har nettbutikk. Varner-gruppen har foreløpig valgt ikke å ha nettsalg for sine kjeder, blant annet Cubus, Carlings, Bik Bok, Dressmann og Vivikes. KappAhl og Lindex har heller ikke nettbutikk, men Lindex opplyser at de har planer om å starte opp.

Lange tradisjoner

Å få klær tilsendt i posten er ikke noe nytt, i et langstrakt land som Norge har postordresalg vært populært i årtier. Og fremdeles kan man bestille varer ved å sende brev med utfylt bestillingsskjema hentet fra Ellos-katalogen eller H&Ms katalog.

Fordelen med nettet er at bestillingen går raskere, du kan holde deg oppdatert på hvor varene dine befinner seg, og ikke minst gir nettet flere muligheter for å hente inspirasjon. Mange av kleskjedenes nettsider, også de som ikke har nettbutikk, tilbyr videoer fra catwalken, mulighet til å sette sammen ulike plagg til et antrekk og så videre. På hm.com kan du for eksempel velge stil, se forslag til hele antrekk i stilen du har valgt, og derfra klikke direkte på plaggene for å hente dem inn i handlevognen på nettbutikken.

- Folk bruker lang tid inne på hm.com. Det viser at de hygger seg der, sier Holann.

- Mange blogger om hva de har kjøpt online. Det er ikke uvanlig at innlegg starter med «I dag fikk jeg pakke fra H&M!», supplerer Kine Dreyer.

Vil du ha noe annet enn det kjedebutikkene kan tilby, finnes selvfølgelig et stort utvalg rene nettbutikker som tilbyr klær, enten du ønsker dyre designvarer, økologisk bomull eller bruktkupp fra eBay.

Ulempen med å handle på nett er selvfølgelig at du ikke får prøvd. Heldigvis gjelder samme regel som for andre nettkjøp: 14 dagers angrefrist.

Kleskjeder på nett


  • www.bestsellershop.com
  • Felles nettbutikk for Bestseller-varemerkene Vero Moda, Only, Jack & Jones, Name It og Vila.
  • www.shop.hm.com
  • H&Ms klesbutikk online. Du kan også få katalog tilsendt i posten og bestille via telefon eller bestillingsskjema.
  • www.ginatricot.com/no
  • I likhet med ute i butikkene, lover Gina Tricot nye varer i nettbutikken hver uke.
  • www.urbanshop.no
  • Kjeden Urban retter seg mot et ungt og urbant marked, og har også klærne sine til bestilling på nett.
  • www.triumph.timarco.no
  • Å kjøpe en bh uprøvd er ikke alltid like vellykket, men mulig er det likevel på Triumphs nettbutikk.
  • www.mangoshop.com
  • Mango er en av kjedene som foreløpig ikke har funnet veien til hvert eneste kjøpesenter i hele Norge. Klærne er imidlertid tilgjengelige på internett.
  • www.stress.no
  • På Stress' sider kan du kjøpe sko, klær og accessories fra Stress-butikkene.

Andre klesbutikker på nett



Det finnes et stort utvalg rene nettbutikker som tilbyr klær. Tips og oversikt over mange nettbutikker finner du på
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!