Solen og varmen er herlig, men sommersesongen er også utfordrende på flere områder.

Hud, hår og kropp

Når bikinien kommer på, går det gjerne et par måneder før man egentlig føler seg komfortabel nok i så lite klær. Kanskje merker man et par ekstra valker siden i fjor, til og med noen ekstra strekkmerker og cellulitter. I tillegg er kroppen er hvit som snø..

Etterhvert som ukene går blir den blåhvite hudfargen erstattet med knusktørr og flassende hud og porøst og slitt hår. Så hva skal man egentlig gjøre?

Les også: Sminken du trenger i sommer

Les også: Fiks brynene slik

Les også: Fordelen med voksing



Prøv dette

  • Når det gjelder håret skal du være nøye med å behandle det etter din livsstil. Liker du å være mye ute, bør du bruke solbeskyttelse og gjerne også en solhatt. Kur håret tre-fire ganger i uken, gjerne du kan gjerne bruke kur som du ikke skal skylles ut.
  • God pleie for ansiktet morgen og kveld gjelder hele året, men om sommeren er det spesielt viktig å tenke forebygging og beskyttelse på dagen. Peele huden tre-fire ganger i uken og bruk en lett, men fuktighetsgivende dagkrem med solfaktor for ansiktet om dagen. Solfaktor 30 anbefales, du finner mange solkremer for ansiktet som ikke gir deg fet hud. Om natten kan
du bruke en litt fetere ansiktskrem som bygger opp igjen og gir fuktighet mens du sover.
  • Huden på resten av kroppen har også godt av peeling to-tre ganger i uken. Slik får du bort døde hudceller og den brunfargen du får i solen vil sitte jevnere og lengre. Her gjelder også fuktighet, fuktighet, fuktighet! Smør deg gjerne inn både morgen og kveld og ikke glem beskyttelse på dagen, helst solfaktor 15 eller høyere. Husk at huden på skuldre og bryst er den mest utsatte, her
er det lurt å bruke faktor 30 eller høyere.
  • Hva du spiser og drikker er minst like viktig som det du smører på deg. Bruk vann som eneste tørstedrikk, ha eventuelt noen sitronskiver eller agurkbiter i for ekstra smak. Sørg også for å få i deg sunt fett. Avokado, nøtter og fet fisk smører kroppen innenfra, og er med på å gi deg hydrert, glødende hud.
  • Det er fristende å droppe treningen når været er varmt og flott, men det blir tøft å starte opp igjen når høsten kommer. I tillegg vil kroppen bli slappere ganske raskt. Ta med deg en venn i parken og ta en liten løpetur og noen styrkeøvelser på en benk, så får dere samtidig være ute. Syns du jogging er kjedelig, kan dere få unna en mye mer effektiv økt med å løpe intervaller i trapper. Ta noen knebøy, utfall, situps og armhevninger i tillegg for å opprettholde muskelstyrken.
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!