- Vi ser dette litt som et vikingtokt. Det finnes utrolig mange solbrillemerker å konkurrere mot, så vi må bare prøve å røve til oss de markedsandelene vi kan, sier kreativt ansvarlig i Fabulous Legendary Optical, Helge Flo.

Det norske designbyrået har laget årets solbrillekolleksjoner for danske Bruuns Bazaar og svenske Cheap Monday.

Se video av årets solbrillemote her!



- For Bruuns Bazaar har vi jobbet med det man kan kalle reworked classics. Vi har hentet fram stilikoner fra 50-, 60- og 70-tallet, og laget briller tilpasset nåtiden. Cheap Monday er rettet mot en yngre målgruppe, og har mer vågale briller med tydeligere retropreg, forteller Helge Flo.

Diskré

Markedsdirektør hos Synsam, Jannicke Daae Rognstad, opplyser at det er veldig mye retrobriller i år.

- 50-tallets cat-eye-briller er tilbake, det samme er 80-tallslooken med flat overside på solbrillerammene, forteller hun.

Les også: 10 under 300

Les også: Høstmoten på svensk



Men selv om retro er in, er det begrenset hvor retro folk vil være.

- Med en gang man designer for folk over førti, må man dempe retroelementet ganske mye. Dessuten er vi skandinaver, vi liker å tone ting ned, mener designer Flo.

- Ta denne brillen for eksempel, sier han, og viser fram en brille der innfatningen går svakt oppover på sidene à la 50-tallets katteøyne.

- I dag ville vi synes en ren 50-tallsbrille så litt corny ut. Derfor tilpasser vi designet slik at brillene passer for i dag, samtidig som man føler man går med noe fra en annen tid.

Favoritt

Redaktør i Oslo Fashion Week Magazine, Tone Skårdal Tobiasson, synes det er bra at også nordmenn bidrar til årets solbrillemote.

- Det er utrolig kult at både Bruuns Bazaar og Cheap Monday bruker norske designere. Bjørn Bruun falt for Helge Flo umiddelbart, han skjønte at han forsto merkevaren Bruuns Bazaar, sier hun.

Hennes egen favoritt i år er britiske Paul Smith.

- Han er spennende både som designer og person, og er en jeg har fulgt med på i mange år. Hans briller har detaljene gjemt på innsiden, noe som gjør dem særegne, forklarer hun.

Les også: Norsk vårmote

Les også: Klærne for alle kvinner

Les også: Vårens råeste stil



Hvilke detaljer du går for, er opp til deg.

- Det finnes ikke én klar trend, påpeker Daae Rognstad.

Årets solbrilletrender
  • Retrobriller inspirert av 50- og 80-tallet
  • Tynne brillestenger
  • Diskré logoer
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!