- Kvaliteten og kreativiteten hos norske smykkedesignere er høy, mener smykkedesigner, gullsmed og innehaver av smykkestudioet Sugar Shop, Elisabeth L. Due.

Pyntet sukkertøy

Sugar Shop tilbyr smykker fra hele 70 ulike norske designere.

- Den store boomen av norskdesignede smykker startet for tre-fire år siden. Trenden nå er at folk vil ha ekte håndverk. Våre kunder er opptatt av at smykkene skal være litt annerledes enn det man får kjøpt i kjedebutikkene, forklarer Due, mens den ene mannen etter den andre kommer inn for å kjøpe norskdesignet julegave til kona eller kjæresten.

- Vi ønsker å promotere norsk design. Både i Norge og på sikt også i utlandet. Det er vanskelig for norske designere å få solgt gjennom gullsmedkjedene, fordi kjedene gjerne har avtaler med utenlandske leverandører, sier Due.

Smykketrender

Ifølge Due er det hotteste akkurat nå smykker i emalje og porselen.

- Nordmenn er flinke til å bruke smykker i ulike materialer, og jeg er opptatt av å vise mangfoldet av materialer her i butikken. For eksempel har vi smykker laget av resirkulerte sykkelslanger, forteller hun.

- Det er også populært med smykker med egen tekst, smykker som har et personlig budskap. Vi har vårt eget verksted, og lager stort sett det meste på bestilling. Ellers går det mye i lange kjeder, smykkesteiner og øredobber, fortsetter hun, men påpeker at smykkestudioet ikke først og fremst er opptatt av å følge trender.

- Vi ser etter de designerne som har et ekte og personlig uttrykk. Det er morsomt å se hvordan designerne utvikler sin stil fra kolleksjon til kolleksjon. Det er dessuten artig å se at designere fra ulike deler av landet har litt forskjellig uttrykk.

Kvalitet

Norsk Design- og Arkitektursenter, DogA, selger også norsk smykkedesign.

- Vi har blant annet smykker laget av Camilla Prytz og Nina K. Vi prøver å promotere norsk design, og velger produkter som står for kvalitet. Det finnes veldig mange som lager smykker nærmest på hobbybasis, vi holder oss til profesjonelle smykkedesignere, sier butikkansvarlig ved DogA, Asseline Jacobsen.

Hun mener folk både har kunnskap om og interesse for norsk smykkedesign.

- Veldig mange som kommer hit, kjenner til designerne og er opptatt av at produktene er norske. Men så er vi jo heller ingen vanlig kommersiell butikk, men mer en slags museumsbutikk for design- og arkitektursenteret, forklarer hun.

Elisabeth L. Due mener enkelte blir som barn i en godteributikk når de blir omgitt av designsmykker.

- Navnet Sugar Shop er ikke tilfeldig. Vi skal være et godteristed for både kvinner og menn, forklarer hun.

Og smykkene, de leveres selvfølgelig i sukkertøyposer.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!