Men mest populært blant verdens fashionistaer akkurat nå, er likevel gummistøvelmerket Hunter. Deres grønne, lange slagstøvler ble udødeliggjort da Kate Moss brukte dem under Glastonbury-festivalen i 2005. Bildet av supermodellen, som hadde komplettert antrekket med en ultrakort shorts og svart vest, gikk verden rundt.

I ettertid har Kate Moss fått all æren for å ha startet trenden, men hun ble faktisk slått av Viking Fottøy her hjemme. De skjønte at gummistøvlene var på vei til å få sin renessanse allerede i 2003.

- Vi fikk signaler om at gummistøvler for damer var i ferd med å bli populært igjen, så vi relanserte en modell med snøring foran fra 1972. Salget tok fullstendig av, forteller Ivar Wold, salgs- og markedsdirektør hos Viking.

Festivalmote

I de ti-femten årene før selskapet lanserte sin retromodell, hadde salget av slagstøvler for damer ligget på omtrent null. Men mellom 2003 og 2005 solgte Viking 100.000 par gummistøvler for damer i Norden og Tyskland. Og salgstallene har holdt seg.

- Vi trodde det bare var et blaff, men trenden skulle vise seg å være svært levedyktig. Nå tilbyr vi kundene våre en rekke forskjellige modeller, og har 50 prosent av markedet i Norge, forteller en fornøyd salgssjef.

De hardeste konkurrentene til Viking er danske Ilse Jacobsen og skotske Hunter. Sistnevnte skor seg fortsatt godt på Kate Moss-effekten. 4 år etter hun viste seg på Glastonbury i sine Hunters, er disse støvlene fremdeles noe av det hippeste man kan gå i. Under årets festival var dette omtrent det eneste kjendisjenter og hipsterjenter hadde på seg. Pixie Geldof hadde endog skaffet seg Hunters nye Jimmy Choo-designede modell, som ble lansert i juni.

Disse gummistøvlene, som er laget av faux-krokodilleskinn, ble utviklet spesielt for festivalsesongen, og kostet i utgangspunktet 2500 kroner. Allerede nå er de utsolgt overalt. Fashionistaer som vil skaffe seg modellen, må gå på nettauksjoner som eBay og punge ut med nærmere 5000 kroner for de ettertraktede støvlene.

Klipper opp

- Men "hotpants-og-gummistøvel-looken" er egentlig litt over, sier Elisa Røtterud, mote og trendredaktør i Cosmopolitan.

Det betyr imidlertid ikke at gummistøveltrenden er over.

- Det hippeste nå er Viking-støvler som du forandrer på slik at de blir unike. Klipper de opp eller tegner på dem, for eksempel. Og så er det kult hvis de ser slitne ut, sånn at det ser ut som om du ikke bryr deg. Selv om alle vet at folk som har en sånn stil, er de som bryr seg aller mest, sier Røtterud.

Og hvis man virkelig vil få folk til å sperre øynene opp?

- Prada har akkurat lansert gummistøvler som går til langt oppå låret. Så hvis du vil gjøre inntrykk, bør du nesten skaffe deg vadere, humrer hun.

Høstens trender

Jimmy Choo er for øvrig ikke den eneste designeren som har satt navnet sitt på gummistøvler. Gucci, Chanel, Burberry og Marc Jacobs er bare noen av designerne som har kastet seg på trenden. Og motehusene dekorerer høstens støvler med sterke farger, mønstre, gullenker, fuskepels og endog høye hæler.

- De er morsomme, men de varer jo bare en sesong. I tillegg er de veldig lite funksjonelle, sier Røtterud.

Hun påpeker at det finnes unntak. Hunter-støvlene er for eksempel tidløse. De er også kjendisfavoritter. Etter at Kate Moss kom på banen har stjerner som Naomi Campbell, Sarah Michelle Gellar, Sadie Frost og Anne Hathaway blitt fotografert i dem.

Så om ikke sommeren har vært regntung nok så langt, er det bare å glede seg til å møte høsten - i moteriktige slagstøvler.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!