I disse internasjonale nedgangstider har "fashionista" blitt erstattet med "recessionista".

- Harry å blåse av tusenlapper!

- Nå merker vi jo ikke så mye til finanskrisen her i Norge, men du trenger ikke være blakk for å være recessionista, sier Mari Midtstigen, redaksjonssjef i Elle.

Hun mener at tidsånden inspirerer folk til å se på sitt eget forbruk, og bli mer bevisst på hva man bruker penger på. I kjølvannet av krisen er det rett og slett blitt litt harry å blåse tusenvis av kroner på merkeklær. Amerikanske Vouge kaller " the recessionista" den hippere lillesøsteren til "the fashionista". Det skrives ikke lenger så mange artikler om "it-vesker" og annet overpriset må-ha motetilbehør. Nå er det om å gjøre å kjøpe billig og smart, men stilen skal fremdeles være individualistisk.

- Man skal skille seg ut. Og særlig unge jenter har god oversikt over hva som finnes i kjedebutikkene og på nett. Så plukker de elementer fra ulike catwalks og motehus, og lager sin egen miks. For du skal ikke kopiere, men heller la deg inspirere og gjøre stilen til din egen, forklarer Midtstigen, som trekker fram Jenny Skavlan som kjendiseksempel. Skuespilleren og "Skal vi danse"-stjernen har lenge gjort seg bemerket på den røde løperen med hjemmesydde eller omsydde antrekk. Moren er kostymedesigner, så Skavlan har det i blodet. Hun har laget egne klær siden hun var 10 år gammel.

- Jeg handler plagg på billige kjedebutikker eller bruktbutikker. Så syr jeg dem om. Når det er salg, er det en ypperlig anledning til å gjøre kupp. Da gjør det ingenting om kjolen er for stor eller snittet er galt, alt sånt kan fikses på. Jeg ser heller etter fargekombinasjoner jeg liker, og materialer som er lette å sy om, forteller Skavlan.

Hun lager også antrekk fra bunnen av, og har studert mote og design. Til høsten lanserer hun en egen kolleksjon i samarbeid med et større klesmerke.

Motehusene sliter

Ifølge nettstedet www.39thandbroadway.com, som er knyttet til moteindustrien i New York, merker motehusene at vanlige folk har fått dårligere råd - men det er ikke superluksusmerker som Hermès og Luis Vuitton som sliter. Disse går fremdeles med overskudd, takket være en overklasse uberørt av finanskrisen. I stedet må merkene i mellomsjiktet, blant annet Calvin Klein og Donna Karan, ta støyten. Deres kunder strømmer i stedet til kjedebutikker og bruktbutikker.

- Designerne som Burberry og Chanel har gått tilbake til å satse på klassiske og tidløse klær de kan selge mye av. Stilen er også til en viss grad nedtonet hos andre designere, forteller Midtstigen.

Under moteuka i Berlin i sommer var det mye fokus på miljøvennlige klær og gjenbruk. Flere designere hadde sydd om gamle klær til nye, og viste dem frem på thekey.to, en messe for "grønn mote og bærekraftig livsstil". Men miljøbevisste designere er ikke sikre på om forbrukerne egentlige bryr seg så veldig mye om planetens fremtid, skriver telegraph.co.uk.

- Nå er det trendy å kjøpe brukt tøy, men det handler om mote, ikke moral, sier Liza Arco, som har designet grønn mote i over seks år.

Kjøpelysten består

For det er ikke slik at recessionista-trenden oppfordrer folk til å slutte å handle.

- Nei, det er heller en ny måte å handle på. Recessionistaene er like opptatt av shopping som før finanskrisen, men de bryr seg ikke lenger om at det må være dyrt eller riktig merke, forklarer Hanne Kjærnes. Hun har egen moteblogg (trendnote.blogg.no) og jobber med livsstilstrender hos PR-operatørene.

- Recessionista er et positivt ladet ord, som for moteinteresserte handler om en gjennomtenkt og personlig stil, sier hun. Det er med andre ord blitt glamorøst å spare, og paradoksalt nok gir det utslag i økt kjøpelyst. Kjedebutikkene kunne ikke bedt om en bedre trend.

- Kundene vil heller ha noe som ligner det de ser på catwalken, enn nøyaktig det samme plagget. Kjeder som H&M er tidlig ute med det siste, og da velger man heller det rimelige alternativet, sier hun.

Å handle smart i nedgangstider er for øvrig ikke noe nytt. Da jappetiden endte på slutten av 80-tallet, lanserte designeren Donna Karan en billigere kolleksjon under navnet DKNY. Varekatalogen til varehuset Sears reklamerte med smarte, moteriktige og rimelige kjøp rett etter børskrakket i 1929. Og tiden rundt krakket er nettopp noe av det som inspirerer designerne denne sesongen: Marc Jacobs og Roberto Cavalli kledde sine modeller i 20-tallsklær med en moderne tvist på sine vårvisninger. Vouge kaller det "depression chic" og aner muligens starten på en ny trend. New York Times spådde allerede i fjor at "hvis økonomien blir verre, så glem the recessionista, se heller opp for the depressionista".
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!