Vi kvinner elsker å "følge med i tiden", og vil gjerne ha full oversikt over alt som er nytt og trendy.

Sosial og engasjert

Og kles,-veske,-og skomoten endrer seg hver eneste sesong, av og til kan det blir vel mye å ta innover seg.

Men når det gjelder trendverdier og sosiale ferdigheter, så skifter ikke dette fullt så ofte som moten.

Trendforsker ved Synovate Norway, Christian Kjeldsen, forteller at den "riktige" kvinnen i dag er sosial og engasjert;

- Hun bruker tid på å sosialisere med vennene via nye medier og er engasjert i det som skjer rundt seg, sier han.

Det er også mange arenaer å være trendy på.

- For sosialisering gjelder det å henge med på det som skjer på nett. Tilårskomne kvinner som ønsker å følge med, kommer krypende etter ungdommen på Facebook og andre sosiale medier på nettet. For unge er nettet i stigende grad en privat sfære, et sted man holder kontakten med de nære vennene kontinuerlig.

Forskeren mener at det både for menn og kvinner også gjelder å fokusere på miljø;

- Dette har vært tiltagende de siste årene og det kommer trolig til å fortsette selv om finanskrisen kan sette en midlertidig demper på dette engasjementet.

Lov å vær snobbete

Samtidig er utseendet viktig;

- Utseendet har også fokus. Det er blitt vanlig for kvinner å gjøre kroppsbehandlinger som var ansett som snobbete før spatiden, sier Kjeldsen.

Når det gjelder klær og stil mener forskeren at trendy kvinner henter inspirasjon igjennom flere kanaler.

- Å følge med på mer eller mindre lokale moteblogger sammen med magasinlesning er viktig og gode kilder. Det å gå og se på gaten og på utvalget i butikkene er en vel så viktig inspirasjonskilde. Kvinner går mye på shopping og butikkopplevelsen er svært viktig, sier han.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!