Det er trendy som aldri før å bruke vintageklær og tenke på miljøet. Dette har Gro Sørensen fått med seg, derfor startet hun nettbutikken Bruktmote.no!

Tenk miljø

> - Jeg leste at hver og en av oss kaster 21 kilo tøy i året, dette gjør jeg sikkert selv også. Vi ser noe i butikken og vi må bare ha det, revet med på salg blir vi også, så blir klærne liggende der. Noe blir kjøpt i tilfelle vi går ned en kilo eller to, sier Gro.

Hun forteller at vi kjøper mer tøy en noen gang og ofte blir plaggene lagt lengst inn i skapet. Noen plagg blir bare brukt en eller to ganger, noen aldri. Det er som regel brukbare plagg som andre kan ha glede av. Etter å ha tenkt på dette en stund fikk Gro en idé, og nå er nettsiden oppe.

- Det er på tide vi tenker mer på miljøet, det er grusomt å tenke på at vi handler mer og kaster mer enn noen gang. Andre kan ha glede av plaggene som kastes, derfor tenkte jeg hvis folk fikk noe igjen for tøyet og kan selge det, burde plaggene ikke havne i søppeldunken, sier Gro.

Selg klærne dine

Bruktmote.no er en ren tøy- og tilbehørside hvor brukerne selv legger ut tøy og tilbehør. Alle typer tøy og tilbehør passer på siden og Gro oppfordrer folk til å tømme loft, kjeller,skap og skuffer og selge plaggene til nettsiden, slik at andre kan dra nytte av det du ikke bruker.

- Moteforbilder og trendsettere kjøper nytt tøy som ser slitt ut til store summer. Da vi ser disse bildene i media blir vi inspirerte, forteller hun.

En annen ny norsk nettside er unikesmykker.no. Nettsiden tilbyr brukte smykker fra hele 1900-tallet, kun ett av hvert slag. I motsetning til hos bruktmote.no er det daglig leder Ann Beate Grasdalen som oppdaterer vareutvalget:

- Vi legger jevnlig ut nye funn for salg, og det tilbys alt fra fargesterke smykker i thermoset plast fra 50- og 60-tallet, og gamle strassmykker der alderen har gitt steinene særpreg. Vi har de runde plastøredobbene alle gikk med 80-tallet, og store, litt sære mykker som garantert vil synes i terrenget, forteller hun.

Andre nettsteder du kan kjøpe vintageklær:

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!