Smellvakre kjendiskvinner pryder magasiner og nettet daglig, og Kari Nordmann lar seg "inspirere" ved å falle for fristelsen til å kjøpe de samme skjønnhetsproduktene som Hollywood-kvinnene. Eller..? En ny undersøkelse Infact har utført for ABAS Kosmetikk, som er grossist innen hår- og hudpleie, viser at dette preller mer og mer av på oss kvinner, mens menn blir mer påvirket. Mer enn halvparten av mennene lar seg påvirke av hva kjendiser bruker av skjønnhetsprodukter.

Les også: Bli venn med speilbildet ditt

Les også: Kutt ut sammenligningen

Les også: Video: Vakker hverdagssminke



- At flere menn lar seg påvirke overrasker. Vi trodde at kvinner er mest opptatt av å følge moter og trender, sier salgssjef Espen Mathisen i ABAS Kosmetikk i en pressemelding.

- Om forklaringen på kjønnsforskjellene er at menn er mer usikre og derfor følger kjendisene, eller om det er kvinner som ikke har selvinnsikt nok til å se at de lar seg påvirke, kan man jo fundere på, sier Mathisen.

Likevel stor etterspørsel

Undersøkelsen viser også at det er menn på Østlandet som i størst grad lar seg påvirke av kjendisene, der andelen lettpåvirkelige er syv ganger større enn i Nord-Norge.

- Dette tyder kanskje på at ikke alle kjendiser når frem i Nord-Norge, sier Mathisen.

Han synes det er underlig at hele 75 prosent av landes befolkning hevder de ikke blir påvirket av kjendiser i valg av skjønnhetsprodukter. Daglig vises produkter som brukes av Hollywoodstjerner og andre kjente fjes.

- At så få innrømmer at de blir påvirket av kjendisers bruk av skjønnhetsprodukter er rett og slett overraskende, sier Mathisen.
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!