Det finnes utallige forebyggingsmetoder og behandlinger som skal sakke ned aldringsprosessen. Det handler bare om å velge riktig metode.

Dobbel effekt

Sliter du med kviser i tenårene eller begynnelsen av 20-årene, er sannsynligheten stor for at du allerede bruker produkter som forebygger linjer og rynker, kanskje uten å vite om det selv. Det mener den amerikanske hudlegen Jeffrey Dover ved American Society for Dermatologic Surgery og forfatter av boken The Youth Equation: Take 10 Years Off Your Face.

- Retinidkremer på resept ble først og fremst utviklet som aknebehandlingsprodukter, men på sikt ble det oppdaget at dette også hjelper mot solskader og hudaldring, sier legen til Elle.com.

Reseptbelagte retinoidkremer som inneholder vitamin A, virker eksfolierende på det øverste hudlaget og stimulerer samtidig kollagenproduksjonen i dypere hudlag. Dette skal virke på alle hudtyper, og legen mener at man kan se positive endringer etter noen ukers bruk. Det samme gjelder produkter som inneholder glykolsyre.

Huden blir også litt mer sensitiv i solen når man bruker slike produkter, og de som bruker denne typen produkter er dermed ofte flinkere til å smøre seg inn med solkrem - noe som igjen beskytter mot for tidlig aldring.

Forebygging

Flere hudleger og andre eksperter mener at det aldri er for tidlig å tenke preventivt mot linjer og rynker. Skjønnhetsguru Tata Harper mener at man ikke bør undervurdere makten som naturlige og glattende oljer kan ha på huden.

- Calendulaolje og lavendelekstrakt, for eksempel, kan bidra til økt kollagenkvalitet og vev-gjenfødelse i huden, mener hun.

Stressfri hverdag

Det er liten tvil om at kvinner utvikler linjer og rynker også på grunn av stress og bekymring. Yogatrener Tara Stiles mener at det handler om å utvikle en indre ro slik at man ikke får bekymringsrynker i pannen.

- Yoga gir for eksempel god blodsirkulasjon og skal kunne forynge celler i kroppen. Mange oppdager at huden gløder litt ekstra etter at man har drevet med yoga i noen måneder. I tillegg kan mange merke at huden blir renere på grunn av at man får svettet skikkelig, puste godt og ta inn oksygen på en annen måte, i tillegg til at yoga stimulerer nervesystemet i kroppen, sier hun til Elle.com.

Andre rynkeforebyggere
  • Jevnlig eksfoliering. Få bort døde hudceller fra overflaten som kan skape irritasjon. Eksfoliering gir huden en ekstra ungdommelig glød. Glykolsyrer og hydrxysyrer er svært effektive til dette.
  • Skjønnhetssøvn er ingen hemmelighet. Det fungerer! Om du ikke får nok søvn hver kveld, kan dette føre til en sliten og gusten hud. Om dagen trenger huden beskyttelse, om natten trenger huden tid til å reparere og bygge seg selv opp igjen.
  • Grønnsaker er et must, og du blir hva du spiser. Et balansert kosthold synes på huden, og grønnsaker spekket med antioksidanter, vil hjelpe til å holde huden ung lengre. Spesielt bra er det med bladgrønnsaker som inneholder vitamin A og C. Når kvinner er mellom 35 og 50 år, vil man kanskje merke endringer i huden spesielt godt fordi huden blir ekstra tørr da på grunn av hormonelle endringer. Østrogennivået senkes og et godt kosthold er derfor essensielt. Sunne fettsyrer som for eksempel finnes i fet fisk, nøtter og avokado er fint for huden.
  • Jevnlige ansiktsbehandlinger hos hudpleier er like nødvendig som å gå til tannlegen på jevnlig basis.
  • Tenk over hudpleierutinene dine, bruk god tid hver kveld før du legger deg til å rense huden og legge på nattkrem slik at du sover med frisk hud som får repareres over natten.
  • Fuktighet til huden er viktig for å unngå fine linjer og dypere rynker og furer i huden. Ha gjerne en fuktighetsspray ved siden av PCen din, for å friske opp i løpet av dagen.
  • Ansiktsmassasje får i gang blodsirkulasjonen i huden. Gi deg selv en 10minutters massasje et par ganger i uken for å gi huden en skikkelig boost.
  • Kilde: Elle.com
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!