- Det er dessverre slik at mange miljøvennlige produkter ser litt stusselige ut - tenk bare på elbilen. Innen økologiske klær er det dessverre slik at mange fremdeles tenker veldig tradisjonelt med bruk av lin, naturfarger og flagrende gevanter, sier pr-ansvarlig hos det norske økologiske motemerket FIN, Nicolai Herlofson.

Å satse økologisk er blitt populært. De fleste kleskjedene, deriblant Lindex, H&M, Cubus, KappAhl, Vero Moda og Only har økologiske plagg i sine kolleksjoner. Men utvalget er fremdeles begrenset.

- Det går stort sett i enkle plagg eller streetklær. Mange lager t-skjorter, undertøy og jeans, men utvalget er lite utover det, sier sjefsdesigner i FIN, Per Åge Sivertsen.

Satsning

Enkelte norske butikker satser nesten utelukkende på økologisk, slik som blant annet Friends Fair Trade, Aloha Hemp og Pug-Store. I volum er det likevel store produsenter som Nike, Wal-Mart og H&M som selger mest.

- Målet er at vårt volum av økologisk bomull skal øke med minst 50 prosent hvert år de neste fem årene, opplyser kommunikasjonsansvarlig i H&M, Tomas Andersson, og oppgir at de nå bruker økologisk bomull i alle avdelinger, både på moteplagg og plagg i basisgarderoben.

Ideen bak FIN har vært å satse på økologiske stoffer, men å rette seg mot et eksklusivt segment.

- Vi skiller oss fra kjedene både når det gjelder design, pris og fokus. En økologisk produksjon ligger i bunnen, men det er vel så viktig at klærne har et bra design, påpeker Herlofson.

Miljøskadelig

Produksjon av bomull krever både mye bruk av vann og skadelige plantevernmidler. Selv om det er en stor miljøgevinst i å legge om til økologisk, utgjør andelen fremdeles mindre enn 1 prosent av den totale bomullsproduksjonen.

- Bomullsproduksjon bidrar med en stor andel av utslippene fra landbruket, så det er særlig her det er mye å hente på å velge økologisk. Men vi bruker også mange andre materialer, som bambus, villsilke og babyalpakka, sier Herlofson.

Han tror likevel ikke man kan få folk til å handle bare ved å appellere til deres samvittighet.

- Folk kjøper det de synes er fint, sier han.

Kjedene prøver likevel å selge inn fine klær blandet med ren samvittighet. Som Only skriver om sin nylig lanserte økologiske kolleksjon.

"Med Only Eco designet gir vi ikke bare moteklærne kundene ønsker - vi gir dem en mulighet til å gjøre en forskjell."

Økologisk mote her!



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!