I jakten på gyllen sommerhud lar ikke nordmenn seg be to ganger når den runde, gule skiva titter fram på himmelen.

Solbriller på nesa, solkrem på kroppen og gjerne en god solhatt på toppen. Slik bør du ruste deg når du skal møte sommersola, som også her til lands steker mange nordmenn rødbrente hvert år. Beveger du deg i retning ekvator, er faren for å bli solbrent enda større.

Ozonvariasjon

- UV-strålingen varierer med breddegraden. Lenger sør er strålingen sterkere. Også ozonlagets tykkelse svinger naturlig med 10-20 prosent fra dag til dag. Når ozonlaget er tynnere, blir strålingen tilsvarende sterkere, sier seniorforsker Cathrine Lund Myhre ved Norsk institutt for luftforskning (NILU).

Mens tykke skyer luker bort mye stråling, kan vi lett la oss lure av de tynne slørskyene, som lar det meste slippe igjennom.

- Og UV-strålingen har heller ingenting med varmestrålingen å gjøre. Du blir ikke mindre solbrent selv om det er vind eller litt kjølig, sier Lund Myhre.

Ta pauser

På en klar sommerdag blir strålingen i Norge sjelden høyere enn 6,5 på UV-indeksen. Det er likevel sterkt nok til at huden bør innvilges pauser fra sola når den skinner som sterkest midt på dagen.

Men siden solstrålene spres, og ikke bare finnes i direkte sollys, får vi litt brunfarge på kroppen også når vi sitter i skyggen, forklarer hun.

- For den som er i fjellet og bruker sommeren på et sommerskisenter, kan strålingen nå en UV-indeks på 7,5 og enda høyere. Da må man være veldig påpasselig med beskyttelse, sier Lund Myhre.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!