Norges Urgrossistforening inviterte til visning av 30 kjente klokkemerker denne uken, og alt fra Mango til Rolex var representert.

- Klokketrenden i 2011 er stor, med mindre bling og glitter, og i enkle former, forteller Helene Martinsen, salgsjef i klokkeprodusenten Fossil, som også står bak klokkene til DKNY, Michael Kors, Marc by Marc Jacobs, Burberry og Emporio Armani.

Les også: Stilsikkert fottøy

Les også: Kle deg som Kate

Les også: Sommertrendene som varer


Og nettopp størrelsen er et av de viktigste stikkordene akkurat nå. Mange produsenter lager unisexkolleksjoner fremfor egne dame- og herrekolleksjoner, fordi damene ønsker seg en klokke som tar mye plass på armen.

- Mange damer kjøper også herreklokker. Selv om klokken i seg selv kanskje er stor og kraftig kan den få et feminint uttrykk når den bæres på en kvinnearm. En av årets tydeligste trender er klokker i roségull, noe som bidrar til å gi et feminint uttrykk selv om klokken er i herrestørrelse, sier Martinsen.

Kvinner vil ha mange

Selv om kvinner og menn kanskje faller for de samme klokkene er viljen til å betale for dem forskjellig. I en undersøkelse Norstat har gjennomført i forbindelse med klokkevisningen kommer det frem at menn generelt er villige til å betale mye for en klokke som kan vare lenge, både kvalitetsmessig og trendmessig, mens kvinner heller ønsker seg flere og rimeligere klokker.

- Nordmenn har nok også generelt et forholdsvis nøkternt syn på klokker. Vi merker at de fleste syns det er greit å betale fra tusenlappen og opp til 3-4000, men blir det dyrere enn det er det vanskeligere, mener hun.

Drømmer om diamanter

Kathrine Sørland hadde tatt turen innom klokkevisningen, og hun kjenner seg godt igjen i det at kvinner ønsker seg flere klokker:

- Jeg liker å bytte på i forhold til hva jeg har på meg og hvilken anledning det er snakk om, og jeg bruker nok klokker mer som et tilbehør enn som et verktøy for å finne tiden, forteller hun.

- Skulle jeg velge meg ut to klokker akkurat nå ville jeg valgt en stor, kul moteklokke, og en mindre med masse diamanter på, sier hun videre.

Til tross for ønsket om en diamantklokke vil Sørland ikke kalle seg noen klokkefantast.

- Jeg må innrømme at jeg bruker mer penger på sko og vesker enn klokker, men finner jeg en klokke jeg virkelig vil ha kan jeg nok strekke meg langt. Da får jeg heller spare i noen måneder eller år, ler hun.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!