Det kan ofte være vanskelig å vite hva man skal velge når man får en svær kroppspleiemeny foran seg. Alt høres deilig ut, men som med det meste annet må man gjerne velge. Hva er egentlig det beste for en sliten kropp, eller for vonde ledd? Ordlisten nedenfor kan gi deg noen pekepinner på hva du bør sette høyest på ønskelisten..

Aromaterapi: Massasje med eteriske oljer. Terapeuten blander oljene i henhold til kundens helsetilstand, både fysisk og psykisk.

Fotsoneterapi: En behandlingsform der en behandler soner og punkter på føttene med trykkmassasje. Kroppens deler og organer gjenspeiles i soner under føttene, for eksempel er sonen for nyrene midt under føttene.

Shiatsu massasje: Japansk massasje som går ut på å legge trykk på deler av kroppen der det i følge japansk historie flyter energi gjennom.

Thaimassasje: Massasje uten oljer. Terapeuten masserer ved å bruke føtter og kroppstyngde til å strekke kundens muskler.

Akupressur: Som akupunktur, men i stedenfor å sette nåler i kroppens brukes trykk for å stimulere energiflyten i kroppen.

Stenmassasje: Varme lavastener hjelper til slik at man får en dyp massasje som hjelper musklene til å bli avslappede og mindre stive og ømme.

Innpakninger: Kroppen smøres inn med en kroppsmaske som for eksempel kan bestå av leire eller alger. Behandlingen innledes ofte av en kroppsskrubb slik at huden er mest mulig mottakelig for innpakningen.

Lymfedrenasje: Terapeuten bruker lette pulserende trykk med hendene til å stimulere det lymfatiske system. Brukes hvis man har ødemer, for avgiftning og immunstimulering.

Thalassobehandling: Massasje og innpakninger basert rundt de velværende egenskapene til mineralrikt saltvann, alger og tang. Store mengder vann benyttes, ofte i kombinasjon med høye temperaturer.

Krystallsliping: Engangsbehandling for å friske opp huden, eller som en lengre kur ved varige hudproblemer som kvisearr, sliten hud og pigmentforstyrrelser.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!