Og hvem er produsentenes beste kunder? Ordet "sneaker" ble først brukt i 1875, og beskrev en krokettsko. Forskjellen på denne skoen og tidligere modeller var gummisålen, og denne sålen kjennetegner sneakers den dag i dag. Det var først i 1950årene at joggeskoene ble et populært fenomen. Det var tenåringene som først tok de i bruk, mye fordi skoene var billige, og de tålte mye. Perfekt for tenåringer med lite penger!

I dag brukes joggesko både til trening og til hverdags. Nike, Adidas og andre produsenter bruker millioner av kroner på å utvikle nye modeller som ikke bare skal fungere bedre enn forgjengerne, men de skal se bra ut også. For; når sant skal sies, så er utseendet på skoene minst like viktig som funksjonaliteten, og det vet produsentene godt. Det har blitt trendy å bruke sneakers, og når Justin Timberlake mather sine hvite Cortez Nikesko med en sort dress og alle syns det ser bra ut, ja, da har det skjedd et og annet.

Fra 1950 og til nå har joggeskoene opparbeidet seg en status hos unge mennesker som vanskelig kan beskrives. Særlig hip-hopmiljøet har bidratt til joggeskoens enorme popularitet. Hungeren etter de siste joggeskomodellene som kan sammenliknes med de fleste jenters drøm om et par Jimmy Choo sandaler..

En ekte hip-hop'er lever for skoene sine, og å ha et par nye rene sko er selve beviset på at man er vellykket. Det første som gjøres i det man tråkker innenfor døra hjemme, er å ta av seg skoene ved å bruke hendene forsiktig, for all del ikke tråkke de av seg. Så finnes tannbørsten og zalovann frem, og den skitten som eventuelt har kommet på skoene fjernes med forsiktige bevegelser. Hvem skulle tro at tenåringsgutter ville bruke noen minutter daglig på å vaske skoene sine..?

De siste par årene har joggeskomoten blitt mer og mer dominert av såkalte high-tops, med høyere skaft slik at de minner om basketsko. Nikes dunk high modell har solgt i vanvittige mengder, og Adidas var nødt til å finne på noe nytt. Siden hiphipgenerasjonen er en av Adidas' beste kunder valgte de å se nettopp den veien, og etter en stund var samarbeidet med Missy Elliott et faktum. Kolleksjonen består av klær, deriblant ytterklær, og sko. Den mest populære modellen ble utsolgt fra Oslos butikker i løpet av bare noen dager, og lageret er allerede tømt..

Hvis du ikke har fått med deg Missy Elliott kolleksjonen kan den ses på adidas.com . Hvis du ikke finner det du leter etter så tar det garantert ikke lang tid før det kommer nye plagg og sko som får akkurat den samme oppmerksomheten, så vær tålmodig. Det kommer tidsnok nye ting å bruke pengene på..
__________________________________________________________________________

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!