Gabrielle "Coco" Chanel er kanskje aller mest kjent for sitt enorme moteimperie, sitt klassiske snitt, sorte kjoler, rader av perler og enkle drakter. Men sannheten er at veien var lang og tung for den driftige damen. Chanel var ikke medlem av overklassen som ung, men klarte allikevel å få minglet seg inn i den rike delen av befolkningen. Hun fikk hjelp av disse til å først åpne en hattebutikk i 1913, deretter hennes første motebutikk på det tidlige 20tallet.

Coco Chanel ble oppdratt på barnehjem i Frankrike. De enkle og strenge draktene til nonnene inspirerte designene hennes. Den lille sorte, de enkle draktene og nesten guttaktige design viste noe stikk motsatt av datidens feminine korsettliknende topper og lange kjoler. Chanels tidlige design ble kjent som antrekk man brukte til å arbeide i, og hadde mange referanser til herreklær. Etterhvert ble hun svært suksessrik. Klærne ble mer og mer populære, hun hadde i en periode over 300 ansatte, og hun lagde den verdensberømte No 5 parfymen.

I 1931 ble Coco Chanel engasjert for å lage kjoler til flere kvinnelige stjerner, som Kathrine Hepburn, Grace Kelly og Elizabeth Taylor. Stjernene derimot var ikke fornøyd med klærne, og de begynte å nekte å bruke kjolene hennes. Selvtillitten fikk seg en knekk, og dette i sammenheng med at den andre verdenskrigen brøt ut førte til at Coco stengte butikkene sine. De neste femten årene tilbrakte hun i Sveits i eksil fordi hun hadde et kjærlighetsforhold til en nazioffiser.

I 1954 fikk hun se Diors nye kolleksjon som inneholdt ultrafeminine men ikke spesielt behagelige korsetter. Hun klarte ikke annet enn å gjøre comeback på motefronten og det var først da at hun slo ordentlig gjennom, også i USA. På femti og sekstitallet vokste populariteten videre, og hun ble kvinnelige kjendisers favorittdesigner. Etterhvert designet hun også vesker, smykker og sko.

Coco Chanel jobbet helt fram til hun døde i 1971, og Karl Lagerfeld har vært motehuset Chanels sjefsdesigner siden 1983. Motehuset tjente over 160 millioner dollar det året hun døde, og på kundelisten stod ikke bare de mest berømte kvinnene på 70tallet, men de mest berømte i hele århundret. I dag, over 30 år etter hennes død er hun enda aktuell, kanskje mye på grunn av en enkel tanke:

"Innovation! One cannot be forever innovating. I want to create classics!" Coco Chanel

------------

Kommentrer artikkelen HER .

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!