Se for deg de store grønne traktorene fra John Deere. Riktignok er de ganske tøffe, men de færreste vil assosierer John Deere med mote. Men faktum er at hettegensere og t-skjorter med John Deere-logoer er blitt svært hotte i USA.

Det skulle ikke mer til enn at Ashton Kutcher (daten til Demi Moore og hovedrolle-innehaver i tv-serien "That 70's Show") viste seg på MTVs "Punk'd" med en John Deere-jakka. Nå har agenturet kommet til Norge, og Norges Bondelag bør kanskje benytte sjansen til å kjøre igang en vervekampanje til jordbruket i ungdomsmiljøene mens John Deere ennå er trendy.

Syrefast fashion

- Jeg synes mange av merkene fra arbeidsklærindustrien er kule. Det er ofte enkle og funksjonelle plagg i slitesterkt materiale. Merkene er store på streetfashion, og er mer underground enn de tradisjonelle motemerkene,sier Margrethe Gilboe fra "Motepolitiet" på TVNorge.

Hypen rundt John Deere er bare én i rekken av tradisjonelle arbeidsklærmerker som er blitt moderne gatemote.

Det over hundre år gamle jeansmerket Levi's hadde sitt utgangspunkt i jordbruk og industri. Tyske Dr. Klaus Maertens begynte i 1945 å lage vernestøvler med syrefast såle for arbeidere i tungindustrien. Så tok punkerne skoene i bruk, og Dr. Martens-støvlene er siden blitt mainstream gatemote. Anleggsmaskin-merket Caterpillar og arbeidskoen Timberland er også blant dem som har tatt steget inn i norske butikkhyller.

Hip hop-gartner

Siste skrik som streetwear-mote, foruten John Deere, er det amerikanske anleggs- og gartnertmerket Carhartt. I USA lager Carhartt fortsatt tradisjonelt arbeidstøy, men har også blitt et populært merke for moteklær, spesielt blant hip-hop-artister.

Hip hop-stjernene Nas, Jay-Z og Fat Joe har alle vært avbildet i Carhartt. I Europa markedsføres Carhartt kun som et motemerke, men benytter seg av de samme materialene som det tradisjonelle arbeidstøyet.

Et annet merke som har markert seg hos de trendbevisste, er Von Dutch. Merket så dagens lys på 50-tallet og ble skapt av mekanikeren Kenny Howard, som var flink til å style biler og motorsykler. Nå har stjerner som Britney gjort Von Dutch-cap'en berømt over hele verden. I Norge har Margrethe Gilboe benyttet Von Dutch-capen til å style "Idol"-deltakere.

- Hvorfor blir arbeidstøy gatemote?

- Det skyldes nok iveren etter å finne opp kruttet på nytt, og søken etter å ha noe som er unikt. Underground-miljøene er på konstant jakt etter noe som kan skille dem fra mainstream-industrien. Derfor kan du se folk med gamle t-skjorter med firmalogoer som egentlig er ganske corny. Men det er lekent og morsomt, mener Gilboe.

- Har du en jakke fra Felleskjøpet, så ikke kast den.

<hr>

Foto: Paal Audestad
Kommenter artikkelen HER .

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!