Som kjent finnes det to skoler innen å hilse våren velkommen. Enten går du høylydt til verks, jubler og synger dens pris. Eller så nøyer du deg med å hekte på solbriller.

Helle Paulson, moteredaktør i Costume, har tips til deg som velger det siste.

- Store briller gjelder også i år, og gjerne med 70-tallspreg, sier hun.

- Den "visirpregede" kafébrillen uten innfatning er borte for lengst, erstattet med kraftig, og gjerne hvit eller fargerik innfatning i plast. Glassene får òg gjerne ha et hint av farge, og den heteste brilleformen er rund.

Eksklusivt

Etterspørselen blant nordmenn er høyere enn antall soldøgn skulle tilsi. Paulson har en teori om hvorfor.

- Solbriller er et umiddelbart fashionstatement. Muligheten til å få et lite stykke eksklusiv design, til en overkommelig pris, appellerer til folk, sier hun.

Prada, Versace, Chanel og Ralph Lauren kan riktignok være et kostbart selskap å bevege seg i. I motsatt ende av skalaen finner vi de rimelige, og populære, Hennes & Mauritz-variantene. Ifølge butikksjef Therese Pedersen i den landsdekkende Brilleland-kjeden skal kundene ha litt av hvert.

- Noen er opptatt av merker, mens andre vil ha det billigst mulig. Det er i grunnen alt - og det er det vi synes er artig, sier hun.

Multifarget

Hva er så det absolutt hotteste i 2008?

- Sesongens it-briller er Balenciagas multifargede brille og Chloés "Myrte"-brille med gullkanter, hevder Paulson på vegne av spinnesiden.

Hva med gutta?

- Pilotbriller er stadig i vinden. Og så er Ray Bans klassiske "Wayfarer" kommet sterkt tilbake, rapporterer Pedersen.



Vårens solbriller her!

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!