OFW: Kjæresteklær

-Jenter er mer vågale i klesveien enn gutter, sier Veronika Glitsch. Derfor har hun laget parplagg!

Sist oppdatert
Da Veronika Glitsch viste frem sin tredje kolleksjon fra Rethink under Oslo Fashion Week forrige uke, var dette i tillegg første kolleksjonen som også inkluderer herreklær.

Kjærestepar

Temaet for visningen var svært så passende på Valentindagen da designet er inspirert av det første møtet mellom et kjærestepar.

- I begynnelsen av et forhold ser man ofte etter alle likhetene mellom hverandre og derfor er dame - og herrekolleksjonen lik hverandre, forklarer Glitsch til Kvinneguiden.

Likevel understreker hun at ekstremutgaven av herreklærne, som bukseskjørt eller herrekjoler, er de som vises frem på catwalken for showets del og alle plaggene er ikke like anvendelige i hverdagen.

- Det skal litt mer til for at gutter tør å slå seg løs, jenter er mer vågale enn gutter og gutter trenger å løses litt opp, sier Glitsch.

Miljøbevisst

Ikke bare prøver damen å myke opp gutta, hun ønsker også å få folk til å tenke en gang til over miljøet, derav navnet "Rethink" - designens signatur.

- Jeg vil gi folk muligheten til å bruke miljøvennlige klær, derfor er halvparten av klærne laget med miljøvennlige farger og av økologiske stoffer, den andre halvparten er laget av klær som folk har kastet eller gitt bort, sier Glitsch.

Det er mye dyrere for designeren å bruke miljøvennlige råvarer og på grunn av at det er flere giftstoffer i sterke farger, er mye av kolleksjonen hennes i jordvarme farger.

- Det er også et helsemessig aspekt ved miljøfarger på klærne, sterke farger overfører nemlig giftstoffer til huden som transporteres rundt og dette skjer ikke om man bruker miljøfargede klær. Slik kan jeg også hjelpe folk å ta vare på egen helse, sier Glitsch.

Krever selvtillit

Målgruppen til den unge designeren er unge mennesker opp til rundt 30 år. Glitsch har en egen butikk i Stockholm men hun drømmer om å åpne butikk i Norge.

- Det er dumt å ha en butikk i Sverige når jeg markedsfører merket i Norge, jeg kunne tenke meg å ha en butikk i Oslo, kanskje på Steen & Strøm, sier hun.

Å slå igjennom som designer krever hardt arbeid, men gjennom miljøprofilen og en sterk viljestyrke viser Glitsch hva som skal til;

- Man må ha troen på seg selv, og det har jeg, smiler hun.



Miljøvennlige klær her!





Denne saken ble første gang publisert 20/02 2008, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også