Stor bildespesial nederst i saken!

- Min design er for kvinner som er unge til sinns, smiler Cecilie Juvodden etter tirsdagens forrykende moteshow på Moteforum i Oslo.

UNICEF samarbeid

Med dyp ryggutringning avslørte hun sin ferske bursdagstatovering "Maggie forever" på catwalken til stående applaus fra publikum. Den friske designeren lanserte sin første kolleksjon høsten 2005, i dag er hun anerkjent blant Norges moteentusiaster, både for stilfulle snitt, men også for sin verdiskapende holdning.

Som første norske designer har nemlig Juvodden innledet et samarbeid med UNICEF. Designeren har designet plagg der alt overskudd går til UNICEFs arbeid for å sikre barn en bedre oppvekst. Fra og med høstkolleksjonen 2008 vil Maggie Wonkas UNICEF-topper for dame og barn være tilgjengelige i forretninger over hele Norge og på UNICEFs webshop. Hvert halvår fremover vil det komme nye design for barneorganisasjonen.

- Jeg har latt meg inspirere av mine sønner Armand (3) og Anders-Oliver (11). Barn begynner som små og svake mennesker som skal vokse og bli sterke i samfunnet, det handler om en sterkere fremtid og derfor heter kolleksjonen Future. Sønnene mine synes det har vært kjempespennende og de har gitt meg innspill og idèer, sier designeren.

Festlig hverdag

I tillegg til å skape viktige verdier for moten, viser hun også frem lekre, myke plagg som kan glede norske kvinner i løpet av 2008 og 2009. På catwalken ble det presentert bomullsplagg i duse hvit- og gråfarger, sexy sorte cocktailkjoler, korte silkekjoler og glitrende topper, cardigans og bukser.

- Jeg designer klær for fest og hverdag og plagg, målet er at plaggene skal løfte deg opp og gi deg en "kickstart" på dagen. Mange av plaggene er også laget for "in between" settinger hvor man for eksempel må gå rett fra jobb og på fest. Da er det lett å pynte opp antrekket med litt accessories, sier Juvodden.

Hun merker økende interesse blant kunder som også ønsker seg klær fra eldre kolleksjoner.

- Jeg har masse fornøyde kunder, mange har sett bilder av kolleksjoner og ønsker å kjøpe klær av meg. Jeg lager også tidløse plagg, noe som merkes da kunder ønsker å kjøpe plagg tre år etter at de ble laget, sier Juvodden.

Designeren forklarer at hun som oftest ser tilbake i tid og får inspirasjon som videreføres i fremtidige kolleksjoner. Likevel er det noe hun ikke har tenkt til å endre på;

- Min filosofi er som før; istedenfor å ta ønsker jeg å gi noe tilbake, smiler hun.



Se bilder fra Maggie Wonka-visningen her!

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!