- Årets solbrillemote handler om gamle ikoner fra 50-, 60-, 70- og 80-tallet, og du skal vite hvilket merke du bruker!

John Lennon og smykker

Det forteller Annette Monique Bull fra Mildhpress mens hun viser frem de mest ekslusive solbrillemerkene på markedet;

Dolce & Gabbana, Burberry, Bvlgari, Versace, Versus, Ralph Lauren og Ray Ban satser alle stort denne sommeren.

- Gammel orginaldesign kommer i nye former, og de runde John Lennon-brillene er in igjen, noe som vises blant annet gjennom Ralph Laurens kolleksjon Purple Label, sier Bull til Kvinneguiden.

Eksklusive Bvlgari, som opprinnelig er et smykkemerke, pryder de store solbrillene sine med feminine, glitrende utsmykninger.

- Det handler om glitter og glamour, dette ser vi også på Versaces design. De store solbrillene er fortsatt på markedet og folk elsker det, forklarer Bull.

Kvinner leder an

Samtidig som retrotrenden nok en gang er over oss, finner man også den futuristiske moten med metalliske og sterke farger, stål- eller helt hvite rammer.

- Versus' solbrillekolleksjon er en veldig "in your face" - linje med mye sterke farger, sier Bull og fortsetter;

- D&G er den billigere varianten til Dolce & Gabbana som fremdeles kjører sin signaturedge med logo i krystallfarger på sidene, veldig bling bling, sier Bull.

Vil du ha en mer sporty look, er Prada riktig merke.

- Prada Sport med sitt gode feste rundt hode, er populært i Norge da alt som har med sport å gjøre er trendy.

Markedsføringsansvarlig ved Luxottica Group Norway, Torill Schia, mener det er svært individuelt hvilke merker og hvilken stil norske kvinner velger.

- Det er alltid på moten å være individualist, og særlig siden solbrilletrenden er svært bred, både pilotbriller, skjermbriller, retrobriller og vintage er moderne. Man må finne stilen som passer til seg selv, sier Schia.

Og jo flere, jo bedre.

- Ønsker man merkesolbriller og har penger til dette, vil folk gjerne ha flere ulike par solbriller til bruk på forskjellige arenaer, til sport, mens de er på cafè eller mens de kjører bil, sier Schia og får støtte av Bull.

Hun mener det er de norske kvinnene som først og fremst bestemmer solbrillemoten.

- Kvinner er trendsetterne når det gjelder solbriller, de leder an og mennene følger etter, sier Bull.

Dyrt versus billig

Bull forteller at nordmenn er private og at vi liker å gjemme oss litt ekstra bak solbrillene slik at man unngår øyekontakt på gaten.

- I Sverige sier man at nordmenn drar frem solbrillene med en gang det er en stråle på himmelen.

- Solbriller er det viktigste av alle smykker man går med, sier Schia.

Og allerede nå fylles butikkene opp med utallige varianter av dyre og orginale solbriller og billige kopier. Billigkjedene og deres kopier av orginaldesign er de store merkenes største konkurrenter, men verken Bull eller Schia ønsker å kommentere hva som egentlig er forskjellen på merkesolbriller og fake kopier i form av kvalitet.

- Jeg synes iallefall det er kulere med et par orginale vintagesolbriller enn falske kopier, det er en helt annen klasse over de orginale og det handler også om hvilken følelse man får av å bære orginale solbriller, sier Bull og får støtte fra Schia som repliserer på engelsk;

- You get what you pay for.



Se årets solbrillemote her!



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!