Drømmeyrket til 25 prosent av norske jenter er å være designer, mens 60 prosent sier de kanskje kan tenke seg å jobbe med design. Det viser en ny nordisk nettundersøkelse fra Libresse.

Egen truse

Nå får de mange håpefulle designerspirene i Norge en unik mulighet til å vise frem sine talenter for designbransjen. Mandag 9. juli starter Libresse, i samarbeid med kleskjeden Jeans & Clothes, en nordisk designkonkurranse.

Vinneren får sin egendesignede truse produsert og i salg hos samtlige JC butikker i hele Norden. I juryen sitter noen av Nordens tyngste designnavn, blant annet Halldor Gislason ved Kunsthøyskolen i Oslo.

- Dette er en unik mulighet for deltagerne til å vise frem hva de kan for det nordiske designmiljøet. Vi ser etter talenter som evner å se helt nye løsninger, og som ikke bare følger strømmen, sier jurymedlem og dekan ved Kunsthøyskolen i Oslo, Halldor Gislason.

I salg

Konkurransen avholdes i forbindelse med lanseringen av Libresse sin nye designkolleksjon. Konkurransen starter opp mandag 9. juli og pågår hele sommeren.

Deltakerne kan designe sitt eget mønster på en JC truse på Libresse.no. Det er viktig at malen som ligger ute på konkurransens nettsider benyttes, da bidrag som er levert inn på annen måte ikke blir tatt med i konkurransen.

Hver uke utnevnes delvinnere. I august begynner den nordiske juryen på utvelgelsesprosessen. Vinnerbidraget blir satt i produksjon og skal selges i alle JC-butikker over hele Norden.

Libresse sin undersøkelse viser også at 59 prosent av norske jenter mener at design er særlig viktig når det gjelder klær og interiør. Moods of Norway, Filippa K og J. Lindeberg er blant favorittmerkene.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!