Gamle Logen i Oslo er fylt med fargerike kreasjoner, moteriktige mønster og letta studenter. Modeller spaserer og viser frem knekorte kjoler, fotografene knipser og førsteårsstudent ved moteskolen ESMOD , Maria Jensen ,smiler.

- En bekreftelse

Men hun var først bekymret;

- Dette var en stor utfordring. Oppgaven vi fikk var å sy kjoler i 50-tallsstil med stoff fra IKEA, og vi jobbet med mønsterplassering, noe vi egentlig ikke skal gjøre før i 2.klasse. Jeg tenkte, "hjelp! hvordan skal dette gå?", sier Jensen.

Nå er hun rolig og fornøyd. Stresset er over men prosessen har vært nervepirrende og lang.

35 unike kjoler ble boret av modeller da moteskolen ESMOD og møbelkjeden IKEA inviterte til et visningssamarbeid utenom det vanlige på torsdag forrige uke.

I tillegg til at 3.års studentene viste frem sitt arbeid med modeller på catwalken, fikk også førsteårsstudentene skinne i glansen. Som avslutningsprosjekt fikk elvene i oppgave å sy kjoler fra IKEAs tekstilkolleksjoner Katrin, Hedvig og Sofia.

- Det er blitt utrolige kjoler av stoffene vi har jobba med! Alle kjolene er like vakre, sier Jensen og peker på fire kjoler.

Den røde, beige og blå og svarte er hennes. Knekort og tykk i stoffet, er den figursydd med 50-talls mønster og fasong.

- Først fikk jeg litt panikk. Det tok meg to dager å sy kjolen, men selve prosessen har tatt flere uker. Etterhvert koste jeg meg, og resultatet har blitt en bekreftelse på at det er dette jeg har lyst å drive med, forteller Jensen.

Uvanlig PR

Som sponsor til ESMODs visning, har IKEA funnet en uvanlig måte å få PR på, noe deres nyeste reklameplakater har gjenspeilt. Tidligere har klesdesigner Peter Løchstøer , blant annet kjent som dommer i "Designerspirene",sydd og designet klesplagg av tekstilkolleksjonene Andrea og Alvine.

Resultatene ble reklamekampanjer for IKEA i forskjellige motemagasiner hvor tepper, gardiner og strikkepinner var noen av ingrediensene som dannet kjoler.

Løchstøer var også på plass på Gamle Logen for å vitne kreasjonene til fremtidens designerhåp. Selv om han har jobbet med IKEA kolleksjoner før, hadde han ikke en eneste finger med i spillet denne gangen.

- IKEA ønsket å trekke paraleller på en ny måte, men denne siste tekstilkolleksjonen ble overlatt til studentene. De har stått helt fritt til å sy kjolene på sin måte. Jeg gleder meg til å se alle kjolene og jeg har høye forventninger, smiler Løchstøer.

Trend og Hjemmeinnredningspesialist Camilla Gjerset forteller at poenget med reklamekampanjene er å vise møbelkjedens bredde i form av mote og design. Mote og innredning henger sammen, noe også møbelkjedens plakater og annonser fronter. Ved å vise tekstilstoffene gjennom designede kjoler, får IKEA frem stoffene på en annerledes måte.

Men er ikke dette også billig PR og billig arbeidskraft gjennom å bruke studenter?

- Jeg vil heller snu på det og si at dette er vår måte å vise at vi synes det er gøy å gjøre noe som er annerledes og fint. Vi har hatt det kjempegøy gjennom samarbeidet med studentene og det viser også reklamene, vi har det moro og er kreative, sier Gjerset.

Hva som skal skje med de vakre 50-tallskjolene, er hun mer hemmelighetsfull med.

- De skal sikkert stå på utstilling på skolen en stund. Deretter kan det jo hende at vi kan lage en auksjon og skaffe penger til et godt formål. Vi har en plan, men jeg vil ikke si hva det er enda, sier hun.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!