I mai åpnet Hans Kristian Westrum oppfølgerbutikken til knapt halvt år gamle ebags.no som tilbyr designklær for damer og herrer på emoda.no. Han tror at nordmenn er mye mer motebevisste enn tidligere.

Veske fremfor diamant

- Jeg tror at i hvert fall de yngre generasjonene er langt mer bevisst på hvordan de ser ut og hva de har på seg enn hva min generasjon og de eldre generasjonene har vært. Spesielt gjelder det menn. Disse kommer til å bruke mer penger på klær og utseendet sitt enn hva min generasjon har gjort, sier Westrum.

Gründeren er helt sikker på at netthandelmarkedet kommer til å ta av. Han er derimot usikker på tidspunktet.

- Jeg tror det kan ta et halvt år, men det kan også ta to år, men jeg tror ikke det tar fem. Jeg ønsker imidlertid å være en av de aktørene både når det gjelder vesker og klær når tiden er inne. Vi har udiskutabelt Skandinavias beste utvalg av eksklusive vesker. Det er faktisk ikke så mange i verden som matcher det vi har der, forklarer Westrum.

Emoda.no tilbyr nemlig designerklær og tilbehør til kundene sine fra topp til tå. Som den eneste nettbutikken i Norge selger de merker som Versace, Just Cavalli, Galliano og Cox Industries. Westrum mener at dersom det finnes andre butikker i Skandinavia som selger disse merkene så er det gamle varer de har fått kjøpt i restpartier rundt omkring i Europa.

Men nettbutikken gir seg ikke og vurderer hyppig ta inn flere merker som Gucci, Dolce & Gabbana mainline og Chloe. Men Westrum beholder foreløpig forstanden klar og målrettet.

-Det kommer til å bli veldig små volumer ettersom noen av de veskene her ligger på over 25 000 kroner. Det er helt galskap, men jeg vil i den forbindelse gjerne gjøre en sammenligning med en diamantring. Personlig tror jeg man får langt mer oppmerksomhet med en Gucci- eller Cavalliveske på kafebordet foran seg enn en liten ring på fingeren, og prisen er vel omtrent den samme? Det er også noe som forundrer meg litt med Skandinavia. Du kan finne gullsmeder med ringer i den nevnte klassen over hele landet, men de butikkene som selger vesker til over 10 000 kan du telle på en hånd, sier gründeren.

Ambisjoner

Westrum har drevet i motebransjen i over ti år med distribusjon og salg av primært veskemerker, men også klesmerker de senere årene. Han sier at han hele tiden har lagt merke til hvor lite eksklusive vesker som tilbys i Norge.

-Til og med de store butikkene i de store byene selger svært lite eksklusive vesker. Jeg tror at grunnlaget for det er at de er lite villige til å kjøpe inn dyre varer, ettersom de har svært få potensielle kunder som kjøper disse dyre varene i hver enkelt by. Med en landsdekkende butikk som www.ebags.no så har vi plutselig en langt større potensiell kundebase også på de eksklusive varene, og vi kan tilby bredere utvalg enn andre butikker. En annen ting er at vi ikke trenger store flotte lokaler for å vise varene, så størrelse på lokalet er heller ingen begrensning, forklarer han.

En av metodene som Westrum og kollegene tar i bruk er å gjøre de allerede eksklusive varene enda mer eksklusive ved å bare ta inn en av hver modell. Gründerens eget selskap Inwestrum AS som nettbutikkene ligger under, har planer om å åpne nettbutikker også i Sverige.

- Jeg håper vi får åpnet butikk i Sverige men jeg vet ikke om vi rekker det ennå. I så fall vil vi være tilgjenglige også innenfor EU, og det vil være viktig for oss. Dessuten er det ingen nettbutikker i resten av Skandinavia som har noe i nærheten av det utvalget vi kan tilby, sier Westrum.

Det står ikke på stå på-viljen til gründeren, men han skulle gjerne hatt flere timer i døgnet.

- Det har vært veldig veldig travelt. Vi undervurderte litt arbeidsmengden for å få alt i orden. Det er enormt krevende å få alt til å stemme med emoda.no på tross av at vi allerede hadde ebags.no oppe å gå. Ettersom vi stadig får inn nye varer så må vi ta bildene selv. Vi kan ikke løpe ned til en fotograf for å ta nye bilder to ganger i uken. Det er mye mer å tenke på enn hva vi på forhånd hadde trodd. Dessuten ville vi at emoda.no skulle være en slik butikk som vi selv ville gått inn i. Vi ville ha de tøffe tingene til OK priser og de eksklusive varene som vi vanlige dødelige egentlig ikke har råd til, men som man kan drømme om og kanskje slå til på, etter at man har gjort seg fortjent til det, sier han.

Fremtidens handel

Sandefjordingen mener at butikklokaler på de gode stedene i byene bare blir dyrere og dyrere og at trenden blir at lokalene kommer til å bestå av kjedebutikker som Dressmann og andre som har helt andre kalkyler og volumer enn de tradisjonelle butikkene.

Westrum er ikke i tvil om at nettbutikker er fremtiden da mennesker som ønsker å finne sjeldne varer må gå på nett for å finne de. Han mener det finnes mange fordeler. Men per i dag er det mange nettbutikker som mangler en god profil.

-Dersom man kan få tak i de samme varene til samme pris i lokalmiljøet så hadde jeg ikke anbefalt noen å handle på nett. Det finnes etter min mening altfor mange nettbutikker som ikke har noe jeg tror appellerer til folk. Du må ha gode varer som ikke nødvendigvis er tilgjengelig overalt. Det har vi i begge butikkene våre, og derfor tror jeg vi kommer til å gjøre suksess også, sier han og fortsetter;

- Fordelene er at man kan besøke oss uansett hvor man måtte være og man kan gjøre det midt på natten om man vil. Videre har kjøperen veldig sterke rettigheter dersom man angrer seg så for kundene er det en styrke at de kan sende varen i retur dersom de ombestemmer seg i løpet av 14 dager - forutsetter at varen er ubrukt, sier han.

Og at designklær og tilbehør på denne måten vil spre seg i vårt langstrakte land, mener han er en selvfølge.

- Dette innebærer jo at moteinteresserte i Alta får tilgang til Gallianobluser eller Versacevesker som tidligere var forbeholdt de som bor i de store byene. Noen av de eksklusive varene vi har er ikke en gang tilgjengelige i de store byene, så vi selger overraskende mye varer til folk i urbane strøk.

Westrum er glad i kundene sine som han sier motiverer ham og kollegene til å fortsette. I løpet av tiden de har drevet de to nettbutikkene har de kun mottatt en negativ tilbakemelding.

- Det var når vi sendte ut nyhetsbrev til alle de som har registerert på sitene våre at de vil ha det. Da hadde vi skrevet at vi hadde lagt ut en rekke eksklusive vesker fra Cavalli og Elliott Lucca for damene og PCvesker fra Cox Industries til gutta. Da var det en dame som ble litt forbauset over at det bare var gutta som skulle få kjøpe PC veskene våre. Det beklaget vi selvfølgelig. Meningen med den setningen var bare at vi også hadde noe til gutta. Det er ikke hverdagskost i en veskebutikk, smiler Westrum.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!