Shoppeglade nordmenn har lenge benyttet seg av diverse utenlandske nettbutikker som har kunnet tilby parfyme og kosmetikk til langt lavere priser enn vi er vant til her hjemme. Nå har nettstedet buyhelse.no tatt opp kampen, og 1 november ble en egen parfymeavdeling åpnet.

- Det strømmer ganske store mengder av hudpleieprodukter fra utenlandske nettbutikker over landegrensene i dag, og vi syns det var på tide at et norsk firma tok opp konkurransen, forteller Vidar Mørk, markedsjef hos buyhelse.

Parfymeprisene skal være konkurransedyktige i forhold til både utenlandske nettbutikker og taxfree. Mange vil kanskje spørre seg hvordan en aktør kan tilby de samme produktene som det parfymeriene gjør, men til lavere priser. Hvordan er det egentlig mulig?

- Det er viktig å understreke at alle våre varer er 100% ekte. Importen er godkjent, vi gjør hele prosessen selv og betaler de avgiftene som vi er pålagt å gjøre. Prisene kan vi forsvare ved at vi kjøper fra utlandet - direkte hos store grossister. Derfor sparer vi mye fordi vi slipper mellomledd som også skal ha sitt, sier Mørk.

Fra helsekost til parfyme

Buyhelse.no har tidligere vært mest kjent for hudpleie og helsekost. Nettstedet åpnet våren 2005, og har hatt stor suksess med å tilby helsekostvarer til lavere priser enn i helsekostbutikkene. Per i dag selger nettbutikken for flere hundre tusen kroner, hver eneste måned. Nå er Vidar Mørk overbevist om at nettbutikk er riktig vei å gå for å kapre nye kunder.

- Flere og flere rammes av "tidsklemma" og derfor handler hjemmenfra ved en datamaskin, samt får varene raskt hjem i sin egen postkasse - enkelt og rimeligere. Fordelen for kundene hos oss fremfor utenlandske nettbutikker er at alle varene er momset ferdig og at de slipper å betale dette som et tillegg. Dersom de velger å handle fra utlandet, må jo varer som koster over 200,- momses inn i tillegg til andre omkostninger som innebærer langt mer bryderi og kostnad for kunden, sier Mørk.

Parfymeavdelingen åpnet med et utvalg på hele 200 ulike dufter, blant annet Gucci, Dolce & Gabbana, YSL, Calvin Klein, Giorgio Armani og Christian Dior. Parfymeriet vil utvides kontinuerlig med nye kjente merker, i tillegg vil utvalget økes innenfor de eksisterende merkene. Attpåtil utelukker ikke Vidar Mørk at de med tiden også vil innlemme populære hudpleieserier som Dermalogica og Decleor i nettbutikken.

- Vi henstiller våre kunder om å komme med ønsker til produkter de vil vi skal ta selge i nettbutikken vår og vi vil selvsagt det vi kan for å fremskaffe det kundene våre måtte ønske. Vi skal utvikle oss kontinuerlig, og målet er at buyhelse.no skal bli kundens naturlige valg, enten det dreier seg om helsekost, parfymer eller hudpleieserier, avlutter Mørk.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!