Jula betyr god mat og godt drikke for de fleste. Du skal selvsagt ikke tenke kalorier på julaften, men her er noen tips til deg som ikke vil la vekten leve helt sitt eget liv frem til nyttår.

Kos deg med svor!

Svor er godt, og faktisk inneholder den nesten bare protein! Skraper du bort fettet mellom svoren og kjøttet, kan du godt unne deg litt ekstra av denne knasende gode delikatessen.

En tradisjonell juletallerken med ribbe, medisterkake, sossisser, surkål/rødkål, poteter og ribbefett inneholder MYE kalorier. Hele dagens energibehov kan fort dekkes hvis du ikke tenker deg om når du forsyner deg.

I tillegg kommer øl og akevitt, dessert, kaffe avec og julesnacks.

Sjekk tabellen:



Julemat Mengde Kalorier
Medisterkake 1 stk (50gram) 157
Sossisser 3 stk (90 gram) 228
Pinnekjøtt 300 gram (utvannet, ikke dampet) 1350
Familieribbe 150 gram (ferdig stekt) 670
Surkål 75 gram 22
Akevitt 4 cl 97
Øl 0,5 l 195
Brente mandler 10 stk (20 gram) 100
Marsipan 50 gram 230
Dadler 10 stk (80 gram) 240
Fiken 5 stk (100 gram) 269
Riskrem 1 porsjon (130 gram) 225
Rød saus 1 porsjon (75 gram) 40


Tips for en lettere jul:

  • Pass på tallerkenstørrelsen, stor tallerken = stor porsjon! Nyt maten og dropp gjerne porsjon nummer to.

  • Ta bort synlig fett på ribben og pinnekjøttet

  • Hopp over farsematen og ta heller for deg av den magre delen av ribben

  • Velg grove/magrere pølser i stedet for medisterpølser og lag selv litt magrere medisterkaker med kjøttdeig av svin

  • Pass opp for ribbefettet, bruk gjerne sjysaus fra pose. Den er veldig mager!

  • Dropp fløten i kålrabistappen. Den blir faktisk mye bedre uten, velg eventuelt matfløte eller kaffefløte

  • Forsyn deg godt med grønnsaker

  • Alkoholholdig drikke hører med til julematen for mange, men husk at det også gir mye kalorier.

  • Pass på å drikke mye vann!

  • Velg fruktbaserte desserter i stedet for krembaserte

  • Begrens inntaket av julekaker, spis heller søte, saftige klementiner

  • Spis tørket og gjerne usukret frukt, framfor fete kaker og sjokolade.

  • Kom deg ut på tur


    Saken er skrevet av Mat.no.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!