Kvikk Lunsjen så dagens lys i 1937, etter at Freia hadde opplevd en enestående fremgang. Den første produksjonen bestod av 2000 esker, som ble sendt ut på markedet som et prøveprosjekt. I forkant av produksjonen var det en diskusjon om hva slags sjokolademasse som skulle brukes, og valget falt på mørk sjokolade.

Kvikk Lunsj med mørk sjokolade falt slett ikke i smak hos forbrukerne, og nesten alle sjokoladeplatene ble sendt i retur til Freia, der de ansatte fikk kjøpe restene til en billig penge. Freia hadde imidlertid god tro på produktet, og de forsøkte igjen, denne gangen med den sjokolademassen vi er vant til, den lyse. Dermed var en klassiker født..

70 år gammel klassiker

Lanseringen kom på helt riktig tidspunkt, idealet i 30årene var «en sunn sjel i et sunt legeme», og både menn og kvinner skulle ut på tur. Kvikk Lunsj ble dermed raskt det lille måltidet som skulle gi litt ekstra energi. Fra starten av ble sjokoladen lansert som en tursjokolade, og det er vel ikke annet å si enn at markedsføringen har fungert. Kvikk Lunsj har i nesten 70 år vært selvskreven i tursekken.

I den senere tid har Kraft Foods inngått en sponsoravtale med Den Norske Turistforening og Skiforeningen om profilering av Kvikk Lunsj, og salget går fortsatt strykende. Hvert år produserers ca 50 millioner Kvikk Lunsj plater, og all sjokoladen blir produsert på Rodeløkka i Oslo. Noe av sjokoladen selges i Sverige og Danmark og på taxfree, men nordmenn i Norge spiser hver i snitt 9 Kvikk Lunsj hvert år.

__________________________________________________________________________

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!