Klokka er langt over middagstid, og du står på butikken og gransker handlelista til dagens rett: Spansk kyllinggryte. Før du gløtter mot ferdigmatdisken, krøller sammen handlelista, rasker med deg Toros spanske grytevariant og står klar i kassa fem sekunder senere. Uten dårlig samvittighet.

- Mange av ferdigrettene er gode og fullverdige middagsmåltider, og kan være like sunne som å lage maten selv, sier ernæringsfysiolog i DinKost.no, Gunn Helene Arsky.

Vel å merke så lenge du ikke griper tak i første og beste frossenpizza.

- Det første du bør gjøre er å sjekke listen over ingredienser, sier Arsky, mens hun finstuderer Toros varianter.

- Den bør bestå av ordentlige råvarer, ikke industrifremstilte erstatninger. Hold deg dessuten unna farser og frityrstekte produkter, de inneholder ofte protein av lav kvalitet og dårlige fettyper.

Riktig sammensatt

Neste punkt er å sjekke næringsinnholdet.

- Rundt halvparten av kaloriene bør komme fra karbohydrater, en femdel fra protein og resten fra fett. Ferdigmat inneholder ofte for lite protein og for mye karbohydrater og usunt fett, advarer Arsky.

Ferdigretter inneholder også ofte mye salt. Nøyaktig hvor mye er ikke alltid lett å vurdere, siden det ofte ikke oppgis på pakken.

I tillegg er andelen grønnsaker ofte for liten.

- Halvparten av maten på tallerkenen bør være grønnsaker. Suppler derfor gjerne ferdigmiddagen med en pose ferdigkuttet salat, råder Arsky.

Både i frossen og vakuumpakket mat er næringsstoffene som regel godt bevart.

- Frossenmat fryses ofte fort ned slik at mye næring bevares. Vakuumpakket mat forringes noe mot siste forbruksdag, men mister generelt lite næringsstoffer. Det er verre å oppbevare fersk fisk for lenge hjemme i kjøleskapet, eller la grønnsakene ligge fremme på kjøkkenbenken, sier Arsky. Men legger til at det selvfølgelig er vanskelig å vite hvor lenge ingrediensene i ferdigrettene ble oppbevart før retten ble tilberedt på fabrikken.

E-stoffer

En annen forskjell på hjemmelaget mat og den som kjøpes ferdig, er innholdet av ulike konserveringsmidler. Arsky mener dette ikke er noe å bekymre seg over.

- E-stoffene som brukes i slik mat er godt kontrollert, og er helt ufarlige, sier hun.

Å få i deg for mye kalorier behøver du også sjelden å bekymre deg over.

- De fleste ferdigrettene inneholder 350-450 kalorier. Det er nesten i minste laget, i hvert fall for menn. Enkelte av ferdigrettene, for eksempel suppene, har så lavt kaloriinnhold at de egner seg bedre som lunsj enn middag.

Men om porsjonene er små, er prisen høy, slik at innkjøp av ferdigmat til hele familien fort kan bli i dyreste laget.

Arsky tar også et annet forbehold før hun anbefaler de sunne ferdigvariantene.

- Selv om jeg ikke har noe å si på næringsinnholdet, får det bli opp til folk selv å avgjøre om maten faktisk smaker godt.



Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky har valgt ut åtte ferdigretter som alle gir et sunt og fullverdig middagsmåltid:

Sunne ferdigretter:

=images) value = 0; show(value); }


Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!