Dagene føles ofte ikke lange nok, og vi stresser ofte med å få middagen på bordet i tide.

Elise Log vil gjøre nordmenns hverdag enklere, ved å gi noen enkle kjøkkentips og råd i hverdagen. Log jobber som matansvarlig for Matenerklar.no, der hun setter sammen råvarer og oppskrifter for å gi nordmenn en perfekt kombinasjon av enkle og inspirerende middagsretter i hverdagen.

- Uavhengig av om man elsker å være på kjøkkenet eller ser på kjøkkenplikter som et nødvendig onde, bruker mange av oss en stor del av tiden vår der for å holde familiehjulene i gang. Jeg vil gjerne dele noen tips som funker like bra for begge grupper, sier Log.

Les også: Mat for liten plass

Les også: Sunn og mettende middagsmat

Les også: Mat for studenten



Med disse fem små knepene blir det langt lettere og du vil alltid ligge et hestehode foran! Tipsene er en miks av små og lure daglige rutiner og større tiltak:

1. Få oversikten

Å skaffe seg en total oversikt over hva som befinner seg i kjøkkenets innholdsrike skuffer, skap, kjøleskap og fryseboks, er den aller beste måten å innlede sin nye zen-liknende kjøkkenkarriere!

Sett av en kveld, brett opp ermene og alliér deg med et familiemedlem som utstyres med blokk og blyant. På noen få timer får du både organisert kjøkkenet og skaffet en god oversikt som hjelper deg å gjøre smartere innkjøp fremover slik at du slipper å handle dobbelt eller måtte kaste mat som er utgått på dato.

2. Rydd unna

Jeg elsker kjøkkenutstyr, men det er allikevel ikke til å komme bort i fra at kjøkkenutstyr tar plass. Rydd unna det som kun brukes en sjelden gang eller gi bort det du ikke trenger. På den måten blir det bedre plass til utstyret som brukes i det daglige.

3. Lag handleliste

Det er ergerlig å stå i butikken å innse at handlelista henger på kjøleskapet. For tekno-glade smarttelefon-eiere finnes det egne applikasjoner for handlelister som kan synkroniseres mellom flere i familien. Når jeg ser eller kommer på noe som trengs, plotter jeg det øyeblikkelig inn i shopperappen min. Ingen flere forglemmelser!

4. Skippertak er smart

Skippertak er ikke feil så lenge de gjøres med overlegg. Bruk en kveld og bak en stor runde med grove matmuffins eller ostefylte horn med spinat eller soltørket tomat, og frys dem ned. Ta ut om morgenen og legg i matboksen, så er de ferdig opptint til lunsj. En fin og sunn forandring fra den vante brødskiva.

5. Klargjør sunne mellommåltider

Slik unngår du kriser. Hvis det er litt lenge til middag og husets sultne ulver blir smågretne, ha klar noen sunne mellommåltider som ikke krever all verdens. Et glass med ferdig nøtteblanding på benken, en pose med ferdig oppkuttede gulrotstaver i kjøleskapet, en liten drueklase, små beger med yoghurt naturell med havregryn eller grove tortillaruller med pålegg. Rester fungerer like fint i matpakken.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!